May peace be upon you! - Reisverslag uit Nittawela, Sri Lanka van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu May peace be upon you! - Reisverslag uit Nittawela, Sri Lanka van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

May peace be upon you!

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

06 April 2015 | Sri Lanka, Nittawela

Voor een land dat zich tot 2009 nog in een burgeroorlog bevond is Sri Lanka wat betreft vreedzaam samenleven behoorlijk wat stappen voor op Nederland. Hier wonen Boeddhisten, Hindoes, Christelijken, Katholieken en Moslims samen in gemengde wijken. Naast kerken staan tempels, naast tempels staan Moskeeen. In vele wijken wonen verschillende religies samen. Er is helemaal niks te voelen of zien van de burgeroorlog en niemand valt elkaar lastig. Het is heel fijn om in Sri Lanka te wonen. 'Peace' is dan ook onder andere het dagelijkse onderwerp van meditatie in het weeshuis.

Na een lastige week te hebben beleefd in het huis wegens het overlijden van ons huisgenootje heeft iedereen de draad weer opgepakt. We zijn afgelopen woensdagavond met iedereen van het huis naar een Boeddhistische tempel geweest. Hier hebben wij volgens het Boeddhistische ritueel een kaarsje gebrand, een geurstokje aangestoken en een gebedsceremonie bijgewoond. De Monnik die het gebed leidde gaf ons een klos met wit draad die de hele zaal door moest. Aan de klos zat wit draad wat de levenslijn van het overleden meisje moest aantonen. Deze moesten wij in ons handen houden tijdens het gebed om zo voor haar te bidden. De lichtjes en de geurstokjes staan symbool voor het niet bestaan van eeuwigheid. De kaarsjes stoppen op een gegeven moment met branden en ook het geurstokje is op een gegeven moment uitgebrand, net als het leven. Aan het einde van het gebed werden we allemaal gezegend in de naam van Boeddha met een wit armbandje en een smeekbede.

In het huis is de rust wedergekeerd wat betreft de mensen die er wonen, maar de dieren gaan allemaal volledig hun eigen gang. Zo vind ik dagelijks weer kakkerlakken, dikke spinnen en gekko's in de badkamer, op het plafond en onder het bed. Wisten jullie overigens dat duizendpoten konden bijten? en hard ook!? Midden in de nacht hoorde ik een huisgenootje schreeuwen en huilen. Ze was gebeten op haar hoofd door een duizendpoot. De leider van het huis schudde haar kussen uit en daar lag ie op de grond; een duizendpoot (gatverdamme! heb geen nacht meer geslapen sindsdien). Het schijnt dat een duizendpoot beet net zoveel pijn doet als een wespensteek. Ik slaap tegenwoordig dus met mijn ogen open. Nu kan ik een duizendpoot tenminste ook aan mijn lijstje met 'geziene dieren' toevoegen, net als een Varaan.

Ik ben zo blij dat ik nu beste vrienden ben met Jeremy, uit Massachusetts, USA. Nu heb ik namelijk naast een goede vriend altijd iemand die mijn kamer komt checken voordat ik ga slapen, mijn badkamer komt checken voordat ik ga douchen en gelijk aan komt rennen als hij mij hoort gillen dat er weer een smerig insect rond dwarrelt. Sri Lanka of geen Sri Lanka; ik blijf een vrouw!!

Elke maand is het hier Poya (volle maan) en houden de werkers rust. Het is een feestdag voor Boeddhisten en toevallig viel dit deze maand op Goede vrijdag. Aangezien ze in het weeshuis heel gelovig zijn was er een gebed georganiseerd. In de tussentijd ben ik naar de tuin gegaan met de kinderen en heb ik 9 van de kids 1 voor 1 geknipt. Aangezien ik daar niet zo heel goed in ben, lopen er nu 9 kleine Frankensteintjes rond. Ik hoop dat ze nog wel geadopteerd worden nu hihi.

Verder is er al over me heen geplast en heb ik vandaag een bezem naar mijn hoofd gekregen van een van de meiden die boos was. Vervolgens wilt ze dan wel weer spelen, maar iedereen was boos op haar. Ze gooit dan met bakstenen, bekers water en schijnbaar ook bezems. 'Heksje' vind ik dan nu ook wel een toepasselijke bijnaam voor haar.

Dit weekend zijn we met een groepje met de bus naar de historische stad Polannaruwa gegaan om toch ook maar eens iets cultureels te doen. Dit is een stadje met allemaal oude ruines, Boeddhabeelden en oude tempels. Gevoelsmatig was het hier 45 graden zonder wind. We hadden een fiets gehuurd en hebben kilometers gefietst langs alle ruines en historische monumenten. (JA! Jullie lezen het goed; GEFIETST). Bij sommige saaie monumenten wat selfies gemaakt en snel weer weg, BORING. Verder was het wel heel erg mooi daar en een leuk uitje. De busreis terug duurde natuurlijk weer 4 uur en heb ik even geslapen. Toen kreeg ik een berichtje van Jeremy dat ik moest oppassen omdat die man naast me 100 foto's van me aan het maken was terwijl ik sliep. Dat doen ze hier dus allemaal, elke keer weer. Ze zijn gek op toeristen.

Volgende week is het hier Singhalees nieuw jaar dus kan er niemand naar de projecten vanuit ons vrijwilligershuis. Ik ga naar het zuiden van Sri Lanka, naar het strand :-). Daar worden we rond geleid en krijgen we alles van Ambalangoda (de stad) en omstreken te zien. Een ochtendje vrijwilligerswerk doen in het schildpadden reservaat, boottochtjes maken, musea en in de middagen naar de verschillende stranden die het zuiden te bieden heeft.

Een leuk weetje tussendoor: Het Singhalese alfabet bestaat uit 66 letters. Nu begrijp ik waarom ik niemands naam kan onthouden of nog amper een woord Singhalees spreek. Het is zo lastig.

Nog even een special thanks to Paul & Joke, Ingrid, Sandra en Richard. Jullie zijn bijzondere mensen met een goed hart. Met jullie donaties kunnen er weer zoveel hoognodige voorraden worden gekocht. Jullie hebben geen idee wat de donaties die tot nu toe binnen zijn gekomen voor verschil maken voor deze lieve mensen. Bedankt allemaal!

Deze week nog even hard werken en dan naar het zuiden, waar vandaan ik mijn volgende blog zal schrijven.

Veel liefs en knuffels en dank voor alle leuke reacties elke keer weer!!! Ik lees ze altijd met veel plezier.

Nathalie





  • 06 April 2015 - 16:09

    Dettie:

    Leuk verhaaal weer Naat. Hoe kan je een donatie doen?.
    Duizendpoten kunnen je ook koorts geven en als er 1 is is er altijd nog 1. Het is altijd een echtpaar. Succes.
    Kus

  • 06 April 2015 - 17:43

    Ron:

    Goed verhaal, leuk geschreven. Ondertussen zit je daar alweer bijna een maand.
    Jippie!! Maar dat ben ik, egoistisch maar ik heb je toch liever hier.

    xxx pap

  • 06 April 2015 - 17:57

    Robin:

    Naat,
    Je begrijpt toch wel dat we (IK) nu een foto willen zien van jeremy...!

  • 06 April 2015 - 20:53

    Fancy Nancy:

    Lieverd, wat een onwijs leuk verhaal weer.. Het verhaal neemt je helemaal mee. Het is bovendien zeer spannend geschreven, met verrassende wendingen. Als je terug bent mag je ook mijn zeemeermin haar knippen (NIET DUS

  • 06 April 2015 - 23:47

    Maouassif:

    Lieverd,

    Zo te horen heb je het echt maar je zin.
    Alleen je kamer dan, maar daar wen je wel aan.

    Je hebt zo Marokkaanse vlieg doder nodig(flit)
    Nancy en Sjaak jullie weten welke ik bedoel.
    De rode spuitbus.
    Nath garandeer je ze zijn allemaal dood

  • 07 April 2015 - 08:37

    Kristel:

    Toppertje ben je toch ook, met alles wat je daar voor de mensen doet!
    Ben super trots op je!!

    Mis je wel!!!

    kussss

  • 07 April 2015 - 13:45

    Baps:

    Lieve naatje,
    Misschien moeten er een paar mensen vanuit Shri lanka vrijwilligerswerk in Nederland komen doen en iedereen laten zien dat je ook naast elkaar kunt leven ondanks versschillende godsdiensten, rassen of andersindst. Heeft allemaal met respect maken.
    Dat heb ik zeker voor jou, wat een veranderingen jij alweer in het weehuis hebt gebracht en nu ook op je vrije dagen ga je arme gezinnen helpen.
    Ben trots op je!
    xx mam

  • 07 April 2015 - 14:37

    Rianne K.:

    Lieve schat,

    Wat ben je toch een kanjer..ik ben zo blij dat je de stap hebt gezet om naar Sri Lanka te gaan. Je maakt echt een verschil daar. Jeetje het eerste deel van je reis zit er alweer op. Wat gaat het snel. Wanneer vertrek je naar het Zuiden? Ik blijf je volgen...

    Liefsss, Rii

  • 07 April 2015 - 21:15

    Elise:

    Ahhhh wat eng al die beesten!!
    Het is wederom heerlijk om te lezen, iedere dag is een nieuw avontuur heb ik het idee. Super dat je op vrije dagen ook zoveel onderneemt!
    Je straat op de foto's en de kindjes ook door jou! Ondanks dat ik je mis gun ik je lievelingen daar ook jou!! Haha
    Doeiiii xxxx

  • 08 April 2015 - 14:06

    Hachmi:

    Super leuk verslag.
    Veel respect voor wat je daar doet!

    Grtz Hachmi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Nathalie Hagenstein, geboren in Amsterdam. Augustus 1987. Afgestudeerd HBO Communicatie. Vorige werkgever: Reed Elsevier Huidige werkgever: New Sales Company - A Marketing Media Agency Functie: Sales Manager Hobby: fotografie - check out KISS MY CAM Gestart met de blog tijdens mijn eerste vrijwilligerswerkreis naar Sri Lanka. Aan deze reis bezoeken aan Thailand, Kuala Lumpur en de Malediven vastgeplakt, daarna de smaak te pakken gekregen en Java, Bali, Lombok, Dubai, Mexico, Curaçao en steden als Praag, Wenen, Lissabon, Madrid, Rhodos, Kopenhagen, Istanbul, Lissabon, Sevilla, Valencia, Boedapest en Rome bezocht sindsdien. Voor die tijd al twee mooie reizen door de VS gemaakt en steden als Miami, New York, Las Vegas, LA en San Francisco gezien. Favo reisquote van de profeet Mohammed: "Dont tell me how educated you are.... tell me how much you have travelled"

Actief sinds 02 Maart 2015
Verslag gelezen: 675
Totaal aantal bezoekers 150866

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 15 Oktober 2023

Kuala Lumpur, Maleisië

11 September 2023 - 12 Augustus 2023

Santorini

26 Mei 2022 - 28 Mei 2022

Hamburg

12 Juli 2021 - 18 Juli 2021

Ibiza

11 Augustus 2020 - 20 Augustus 2020

Griekenland: Thessaloniki

02 April 2020 - 13 April 2020

Krakau

07 Februari 2020 - 10 Februari 2020

Boedapest

28 Augustus 2019 - 01 September 2019

Valencia

20 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Sevilla

03 Januari 2019 - 28 Januari 2019

Curaçao

20 September 2018 - 23 September 2018

Lissabon

14 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Mexico

31 Mei 2018 - 04 Juni 2018

Rhodos

24 Augustus 2017 - 07 September 2017

Bali, Indonesie

19 Augustus 2017 - 23 Augustus 2017

Dubai

26 Mei 2017 - 28 Mei 2017

Kopenhagen

20 Januari 2017 - 23 Januari 2017

Praag

24 Juni 2016 - 16 Juli 2016

Indonesie 2016

10 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Istanbul

05 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Wenen

30 Oktober 2015 - 01 November 2015

Madrid

17 Augustus 2015 - 30 Augustus 2015

Curacao

12 Juni 2015 - 15 Juni 2015

Rome

11 Mei 2015 - 18 Mei 2015

Malediven

14 Maart 2015 - 11 Mei 2015

Sri Lanka

21 April 2015 - 27 April 2015

Krabi, Thailand

20 April 2015 - 21 April 2015

Kuala Lumpur, Malaysia.

Landen bezocht: