Sawaddee Ka = Hello in Thai - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Sawaddee Ka = Hello in Thai - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Sawaddee Ka = Hello in Thai

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

23 April 2015 | Thailand, Krabi

Mijn zesde week is alweer ingegaan en ik moet zeggen dat het voelt alsof ik hier pas 2 weken zit. De tijd vliegt voorbij en met veel plezier kijk ik op de afgelopen weken terug. Gelukkig heb ik nog even te gaan.

In het weeshuis was het vorige week nogal rumoerig. Het was natuurlijk Singhalees nieuw jaar dus iedereen was vrij. We hebben als vrijwilligers maar wat geimproviseerd en iedereen aan het lachen gemaakt. Zelfs Nisansala, een van de meiden in het weeshuis die nogal agressief is en vaak met banken en tafels gooit heeft gelachen. Ik kreeg zelfs een knuffel van haar met twee armen toen ik weg ging, nog wel een knuffel met kwijl! Heerlijk! De volgende dag liep ze haar eigen poep in haar haar te smeren en kwam ze naar me toe. Nisansala, alsjeblieft geen knuffel vandaag. (gelukkig liep ze daarna naar de douche!).
Het vrijwilligerswerk is super om te doen, maar er zitten ook zware dagen tussen. Zoals wanneer ik moet helpen met het voeden van de kindjes/baby's. Veel van de baby's en kindjes willen echt niet eten dus moet je ze dwingen en het eten letterlijk in hun strot duwen anders verhongeren ze. Dat is zo zielig, dan breekt je hart.... Vrijwilligerswerk doen met veel motivatie gaat ook gepaard met een schuldgevoel. Op de dagen dat ik vrij ben en ik naar het zwembad ga of iets leuks ga doen voel ik mij zo schuldig dat mijn lieve weesjes nooit de deuren van het weeshuis zullen verlaten. :-(.

Een van de vrouwen wie ik in mijn klasje had zei tegen me: "When you go, i cry!" Toen zei ik; "Noooo when you go I cry!!!" En toen zei ze tegen me: "I go to cemetery (begraafplaats)" ik kon wel janken. Zo sneu. Ze weten dat ze het huis nooit zullen verlaten om ergens naartoe te gaan, behalve de begraafplaats.

In het vrijwilligershuis gaat het er steeds gekker aan toe. Een van de begeleiders die woont daar nu met zijn vrouw en kindje, een jongetje van 2 jaar genaamd Kemidu. Kemidu heeft mijn naam leren uitspreken. Afijn, om 06.00 uur s ochtends staat hij dagelijks op mijn deur te bonken: NATHALIEEEEEE NATHALIEEEE! Uitslapen zit er dus niet bij in het huis.

Afgelopen weekend zijn weer de gekste dingen in het huis gebeurd (in de keuken om precies te zijn!!) waarover ik mij niet uitlaat in mijn blog, jullie kunnen het zelf wel raden.... bah!

Ook de insectenplaag wordt erger. Vrijdagmiddag begon het al met een reuze spin in de 'boys room', daarna een sprinkhaan die net zo groot was als een kolibrie (nog nooooiiitttt gezien!!) en toen ik mijn vriendinnetje Kaja ging uitzwaaien en zij haar gymp aan trok zat er een kikker in. Ik heb me rot gelachen, maar ben daarna als een halve gare mijn schoenen en koffer gaan controleren op insecten.

Die koffer controleren was wel nodig want ik ben afgelopen maandag gaan reizen. Via Kuala Lumpur naar Thailand waar mijn vriendin Sarah zit met haar gezinnetje. Kuala Lumpur 9,5 uur layover dus de stad in gegaan met de trein en metro want ik moest en zou de Petronas towers zien. Prachtig. Wat een stad, wat een land. Lieve mensen, zo heb ik ze nog nooit meegemaakt. Mooie stad, schoon. Het is echt een aanrader om naar Kuala Lumpur te gaan. Als het s nachts al zo mooi is, zal het overdag helemaal een feest zijn. De lucht is ook 1000 keer schoner dan in Sri Lanka. Als ik straks terug kom in Nederland moet ik afkicken van zwarte neuzen en normaal kunnen ademen. Frisse lucht, wat is dat???

Ik kwam daar een taxi chauffeur tegen met wie ik een mooi prijsje kon maken. Vanaf 01.00 uur 's nachts tot 05.00 uur 's ochtends heeft hij mij langs mooie hotspots van Kuala Lumpur gereden; De petrona's towers, uitzicht hierop, Independent Square, waar in 1957 de papieren zijn getekend toen Maleisie onafhankelijk werd en Putra Jaya. Daar staat een van de grootste moskeeen van Maleisie, the pink mosque. Erg mooi. Deze wijk in in Kuala Lumpur staat bekend om alle overheidsgebouwen die er staan.

Hierna ben ik doorgevlogen naar Phuket en van Phuket met de taxi naar Krabi gereden waar Sarah was. Heerlijk bij het zwembad gelegen en 's avonds naar de Krabi markt geweest. De volgende dag hadden we een uitje gepland: Elephant riding, The Emerald pool, the blue pool en Krabi Hot springs. Van 09.30 uur tot 19.30 uur waren we onderweg. Olifant rijden was wel een leuke ervaring maar ik zou het nooit nog een keer doen. Ze gaan namelijk helemaal niet goed om met de olifanten hier. Ze slaan ze zelfs, hier word ik niet vrolijk van. Ik zou het een ander ook niet aanraden om te doen. The Emerald pool en Blue pool lagen dicht bij elkaar. Echt prachtig helderblauw water midden in een stukje jungle. Zie foto's. En Krabi hotsprings was echt een wonder der natuur. Kleine door bomen omringde "jacuzzi's" met zoetwater dat uit de bergen kwam wat wel 40 graden was. Heerlijk!

Nu zijn we naar het eilandje Koh Lanta gegaan om vanuit daar boottrips te maken en meer van Thailand te zien. We zijn tot nu toe al in 3 hotels geweest, een hoop gehop dus. Hier blijven we nu minimaal 2 nachten. Ik vlieg maandag weer terug dus wil zoveel mogelijk zien. Net als het olifant rijden zou ik ook Thailand niet aanraden. Thaise mensen zijn heel onaardig, onbeschoft en onbehulpzaam. Zeker met in vergelijking met Maleisie. Zelfs in vergelijking met Sri Lanka waar mannen nog al eens onbeschoft zijn is Thailand een drama. Tot nu toe.... wie weet is het in Koh Lanta anders dan in Krabi, lets hope so!

De lijst met geziene dieren tot nu toe is uitgebreid:
- Een levensgrote sprinkhaan
- Een kikker.

Ergens verheug ik me ook om terug te gaan naar Sri Lanka want ik mis de weesjes. Ik voel me schuldig dat ik hier aan het genieten ben. Laat staan straks op de Malediven... Zit ik daar elke dag te huilen, haha! Overigens heb ik ook een nieuwe kamergenoot uit Portugal, genaamd Sara (iedereen heet schijnbaar Sara of Sarah tegenwoordig). Hierin heb ik wederom geen gelijke gevonden (zie foto van mijn deel van de kast en haar deel van de kast qua netheid).

Ik ga nu lekker eten en ik wens iedereen een fijn weekend toe.
Bedank voor alle leuke reacties elke keer op mijn blog, ik lees ze met plezier terug!



Heeeel veel liefs en knuffels,

Nathalie

  • 23 April 2015 - 13:29

    Maouassifamour@hotmail.com:

    Nathalie ik schrijf maar niks.
    Me tekens zeggen genoeg

  • 23 April 2015 - 13:32

    Ron:

    Mooi geschreven liefje, waar liggen de Malediven precies?
    Het weeshuis ligt nu achter je en je welverdiende vakantie voor je.
    Je hebt jouw bijdrage geleverd en jou kennende naar volle tevredenheid.
    Geniet ervan en ik hoop dat je een heel fijne vakantie hebt.

    xxpap

  • 23 April 2015 - 15:27

    Ron De B(h)engel Van Tsd:

    hey Florence Nightingale,

    hoe gaat het? ik vind je verslagen zowel ontroerend als ook wel een beetje grappig. Het is mooi wat je doet voor deze mensen en het is goed om te lezen dat wereld weer een beetje beter is geworden door wat jij en je 'mede nightingales' daar doen:-)

    geniet ervan!!

    groetjes

  • 23 April 2015 - 16:16

    Robin:

    Hi lief,

    Wat zonde om te horen dat je zo een slechte ervaring heb met thailand! Het is zo een mooi en lief land...
    Misschien komt het door het zuiden wat overspoeld is door toeristen die ze overal geld aftroggelen ;) ga maar gauw door reizen dan hihi

    xxx

  • 23 April 2015 - 16:24

    Mohammed:

    Heej Naat!

    Met je inzet en liefde voor het werk dat je daar doet ben je goed op weg om jezelf daar onmisbaar te maken. Maar iedereen heeft recht op ontspanning na zo'n inzet! Ben trots op je, je hebt je hart op de juiste plek. Geniet van je periode in Thailand en haal er nog meer uit dan dat je al hebt gedaan.

    Gr.
    Mohammed

  • 23 April 2015 - 18:08

    Mo Zian:

    Dag lieve Naat,

    Weer een genot om te lezen. Nu ik dit allemaal lees verbaast het mij niet als jij straks je terugreis maar verplaatst met een aantal weken of maanden.
    Ik heb veel waardering voor je inzet in het weeshuis maar ik ken je ook niet anders. Dit is echt iets voor jou.
    Geniet lekker van je vakantie ondanks de onbeleefde rotte appels. Maar Thailand is super en je zal er gauw hopelijk het zelfde over denken!

    Have fun!

    Sawade kaaaa


  • 23 April 2015 - 21:24

    Pauline:

    wat ben je toch ontzettend goed bezig. Juist door je inzet, is het soms ook tijd om te ontspannen. Voel je daar niet schuldig over. Daar krijg jij weer energie van, wat je vervolgens weer aan de weesjes geeft. Succes en geniet lekker! Xx

  • 23 April 2015 - 22:24

    Yvonne Kemper:

    Hey lieve Nathalie,
    Wat een genot weer om je verslag te lezen. Je schrijft het ook zo dat ik het ook allemaal zie gebeuren. Ik heb bewondering voor je hoe je het allemaal doet en je bent ook zo lief

  • 24 April 2015 - 09:16

    Laura:

    Hoi lieve schat!

    Je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen, je zet je zo hard in voor de weesjes! Een beetje ontspanning op z'n tijd om je weer op te laden is helemaal niet erg. Ik snap wat je bedoelt met de mentaliteit van de Thaise bevolking. Maar laat ze jouw plezier niet verstieren! Door al het goede werk wat je doet kom je zeker in de Hemel! Hihi, you are an angel!

    Ik ben ontzettend trots op je en geniet met volle teugen schat, je verdient het!

    Dikke smakkerd!

  • 24 April 2015 - 12:50

    Fancy Nancy :

    Hahahahahahaha wat heb ik gelachen wat een onwijs leuk verhaal.. Ik mis alleen wat sappige verhalen (mannen) je hebt het steeds over vrouwen

  • 24 April 2015 - 12:57

    Marja Meyer:

    Hoi lieverd,
    Wat een avonturen allemaal weer en wat leuk geschreven. Voel je niet schuldig hoor, wanneer je vrij bent en even kan genieten, want je doet al veel voor hen toch. Maar kan het me wel voorstellen, zou hetzelfde voelen. En heb vaker gehoord dat Thailand zeer onvriendelijk is zowel tegen mens als dier, zo zielig voor die olifanten :-( Bah! Nee nooit doen hoor ritjes op die dieren, ze horen vrij te zijn. Bedankt weer voor je leuke verslag en probeer nog maar te genieten van de frisse lucht :-) Veel liefs en dikke kus xxxx

  • 25 April 2015 - 15:13

    Ingrid Storm:

    Wat kan je toch leuk schrijven meid. Vind het mooi om zo je avonturen mee te kunnen volgen. Dikke kus vanuit regenachtig Zaandam xxx

  • 26 April 2015 - 04:56

    Dettie:

    Namaste,

    Wat een tuti's die kids. Ben even kwijt waar ik een donatie kan doen zodat je het voor de mensen daar iets leuker kan maken. Kind wat een mooie ervaring heb je. Buiten dat het zwaar is leer je veel en zal je straks in het rijke nederland heel anders overal tegenaan kijken. Kijk alweer uit naar je volgende verslag

    Veel liefs

  • 28 April 2015 - 07:27

    Rianne:

    Lieve lieve Naat, wat ben je toch een prachtig mens! Ik hou van je..

  • 28 April 2015 - 16:24

    Nassim :

    Nathalie !!!!

    Ik heb ze eindelijk gelezen die leuke verslagen van je. Je maakt veel mee daar , mindere momenten en leuke momenten zoals dat in ieder z'n leven gaat. Ik heb respect voor je als mens want je hebt een groot hart en doet dankbaar werk (vrijwillig ook nog) !
    Het is ook niet gek dat ze traantjes zullen laten vloeien als je vertrekt, dat zegt veel over jou... En de dagen dat je relaxed aan het genieten bent ,ben je alsnog met je hoofd bij de kinderen en voel je je schuldig omdat zij dat niet kunnen, pracht mens !!!!

  • 28 April 2015 - 17:51

    Sarah:

    Hi Nathalie,

    Nou ik mis je wel hoor en al helemaal na het lezen van je verhalen. Haha ik vond je reactie bij het zien van de Green Lion Zoo die zich steeds meer gaat uitbreiden, prachtig! Heb je al een nieuwe lijfwacht gevonden om je te begeleiden in de badkamer?
    Enne die keukenscenes, haha tjah goede tijden slechte tijden is er niks bij.
    Heerlijk hoor je Thailand uitstap, lekker relaxen, mooie outfits :) Geniet nog van de kids en grote kids in het weeshuis!

    X Sarah

  • 28 April 2015 - 20:01

    Baps:

    Lieve Naatje,
    Echt wat voor jou om een taxi chauffeur te regelen die je overal naar toe brengt. Je moeder zou alweer bang geweest zijn. Maar zo zie je wel de mooiste plekken van de stad. Volgens mij kan je de hele wereld aan. De emerald en de blue pool leken wel iets uit een tekenfilm van Disney, zo mooi.

    Liefs mam

  • 01 Mei 2015 - 21:07

    Elise:

    Wat leuk dat je daar samen kon chillen met Sarah en fam!!
    Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor. Je verdient het om ook even lekker te genieten en vakantie te vieren!
    Leven is soms oneerlijk ja...Je kunt niet de wereld veranderen, maar jij draagt zo grandioos bij om het leven van de weesjes iedere dag een stukje beter te maken en daar kun je echt trots op zijn!!

  • 05 Mei 2015 - 09:41

    Natalie Leenstra:

    Hey Nathalie, ken je me nog??
    Wat een gave ervaring maak jij mee zeg echt onwijs.
    Stiekem lees ik geregeld nog je blogs en volg je nog.
    X Natalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Nathalie Hagenstein, geboren in Amsterdam. Augustus 1987. Afgestudeerd HBO Communicatie. Vorige werkgever: Reed Elsevier Huidige werkgever: New Sales Company - A Marketing Media Agency Functie: Sales Manager Hobby: fotografie - check out KISS MY CAM Gestart met de blog tijdens mijn eerste vrijwilligerswerkreis naar Sri Lanka. Aan deze reis bezoeken aan Thailand, Kuala Lumpur en de Malediven vastgeplakt, daarna de smaak te pakken gekregen en Java, Bali, Lombok, Dubai, Mexico, Curaçao en steden als Praag, Wenen, Lissabon, Madrid, Rhodos, Kopenhagen, Istanbul, Lissabon, Sevilla, Valencia, Boedapest en Rome bezocht sindsdien. Voor die tijd al twee mooie reizen door de VS gemaakt en steden als Miami, New York, Las Vegas, LA en San Francisco gezien. Favo reisquote van de profeet Mohammed: "Dont tell me how educated you are.... tell me how much you have travelled"

Actief sinds 02 Maart 2015
Verslag gelezen: 660
Totaal aantal bezoekers 150550

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 15 Oktober 2023

Kuala Lumpur, Maleisië

11 September 2023 - 12 Augustus 2023

Santorini

26 Mei 2022 - 28 Mei 2022

Hamburg

12 Juli 2021 - 18 Juli 2021

Ibiza

11 Augustus 2020 - 20 Augustus 2020

Griekenland: Thessaloniki

02 April 2020 - 13 April 2020

Krakau

07 Februari 2020 - 10 Februari 2020

Boedapest

28 Augustus 2019 - 01 September 2019

Valencia

20 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Sevilla

03 Januari 2019 - 28 Januari 2019

Curaçao

20 September 2018 - 23 September 2018

Lissabon

14 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Mexico

31 Mei 2018 - 04 Juni 2018

Rhodos

24 Augustus 2017 - 07 September 2017

Bali, Indonesie

19 Augustus 2017 - 23 Augustus 2017

Dubai

26 Mei 2017 - 28 Mei 2017

Kopenhagen

20 Januari 2017 - 23 Januari 2017

Praag

24 Juni 2016 - 16 Juli 2016

Indonesie 2016

10 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Istanbul

05 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Wenen

30 Oktober 2015 - 01 November 2015

Madrid

17 Augustus 2015 - 30 Augustus 2015

Curacao

12 Juni 2015 - 15 Juni 2015

Rome

11 Mei 2015 - 18 Mei 2015

Malediven

14 Maart 2015 - 11 Mei 2015

Sri Lanka

21 April 2015 - 27 April 2015

Krabi, Thailand

20 April 2015 - 21 April 2015

Kuala Lumpur, Malaysia.

Landen bezocht: