Goodbye Sri Lanka... I will miss you! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Goodbye Sri Lanka... I will miss you! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Goodbye Sri Lanka... I will miss you!

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

10 Mei 2015 | Sri Lanka, Kandy

Snik snik, mijn laatste week Sri Lanka is voorbij... Het voelt niet alsof ik hier 8 weken heb doorgebracht. Het voelt niet alsof het al tijd is om terug te gaan. Het voelt niet alsof ik de weesjes al kan verlaten. Ik had niet gedacht toen ik hier kwam dat ik het zo moeilijk zou hebben met afscheid. Het was echt een emotionele week.

Vorig weekend heb ik een heerlijk weekend beleefd in Trincomalee. We hebben Fort Frederik bezocht, een Nederlands fort waar ook de welbekende Koneswaram tempel (hindoe tempel) opgericht ter ere van godin Shiva, de vernietiger. Ook is daar Lovers Leap te vinden. Het verhaal hierachter liet best een indruk bij ons achter. De dochter van een Nederlandse officier is van de rots gesprongen toen haar geheime liefde terug moest met de boot naar Europa. Het schip voer weg en zij zag haar liefde wegvaren, toen sprong ze. Daarom hebben ze deze rots Lovers leap genoemd. De Sri Lankaanse Romeo & Juliet.

Zondag ochtend om 06.00 uur ben ik gaan whalewatchen. We vertrokken om 06.00 uur met de boot want in de buurt van Swami Rock (lovers leap) kun je walvissen spotten. De enige vissen die ik heb gezien waren dolfijnen en tonijnen, jammer. Dus voor het zien van walvissen moet ik dus echt nog verder reizen. :-).

De emoties liepen maandag al hoog op in het weeshuis. Mijn laatste week ging in en de wetenschap dat ik ze misschien nooit meer zou zien sloeg in als een bom. De hele dag word je door ze geroepen; "AKA!!!!" (betekent grote zus) of "AUNTIE!!!" De hele dag alleen maar knuffelen en aandacht geven.
In 1 van de klasjes word ik NATHALIE-AUNTIE genoemd.

Nog een mijlpaal deze week. Mn kleine lieve schatje Delmini heeft eindelijk gegeten. Na weken lang dwangbuizen tijdens de lunch heeft ze uit zichzelf gegeten. Ik huilen natuurlijk, maar dat is niks nieuws, jullie kennen me.

Tijdens een tekenlesje in de Hope groep hadden we waskrijtjes gebruikt om mooie, kleurrijke tekeningen te maken. Lang duurde dat niet want de eerste krijtjes werden binnen 45 seconden opgegeten. Alles wat je daar op tafel neer legt wordt opgegeten; schoonmaak doekjes, stukjes toiletpapier, lakens (afgescheurd), plastic zakken. Geen wonder dat ze zo vaak last hebben van obstipatie.

Afgelopen maandag was het ook Buddha's verjaardag. Dat werd groots gevierd. Gratis eten en drinken werd uitgedeeld op straat, er waren zelfs wachtrijen. Ook hingen overal lampionnen om de verjaardag van Buddha te vieren.

Wat betreft het vrijwilligershuis is het voor mij nu tijd om daaruit te vertrekken. Het wordt er steeds gekker en gekker. De een zoent met de ander maar begint vervolgens een relatie met de vriend van diegene. Maar in de tussentijd flirt ze nog wel met de eerste. Snap je het nog? ik niet, dus tijd om te gaan! Naast het feit dat er wat afgeflirt wordt in het huis worden er dagelijks jointjes gerookt in de tuin. Dat is hier echt illegaal en als de politie je pakt ga je gewoon de bak in. Het zijn echt een stelletje idioten hier. En vaak zijn het de Fransen.

Wat betreft eten hebben we het er deze week echt van genomen. De boys en ik hebben elke dag Pizzahut gegeten. Ze hebben hier zelfs een pizza delivery service.

Wellicht heb ik een nieuwe roeping gevonden hier in Sri Lanka: Kapper! Ik heb Jeremy's haar geknipt en zelfs met een tondeuse bijgewerkt. Het zag er soort van netjes uit. Toen dacht een van de meiden in het huis dat ik daadwerkelijk kapster was en kon knippen en die vroeg of ik ook haar haar wilde knippen. Ik heb niks gezegd en het gewoon gedaan, in laagjes en schuin weggeknipt zelfs! Hahaha!

Naast knippen ben ik tegenwoordig ook gespecialiseerd in ontluizen. Met de luizenkam ben ik alle kopjes van de kinderafdeling in het weeshuis afgegaan, er zaten soms wel 10 tegelijk in 1 kammetje. Ook Brittany, mijn huisgenootje, had luis. Eigenlijk geen luis meer te vinden, maar honderden eitjes. En als er iets irritant is om uit het haar te halen zijn het eitjes. Die moet je namelijk 1 voor 1, haar voor haar eruit pulken. Zo heb ik dus mijn laatste week elke avond al luizen- en eitjes kammend gespendeerd.

Op mijn laatste dag heb ik taarten gekocht om de weesjes te trakteren. Van de nonnetjes kreeg ik allemaal zelfgemaakte cadeautjes, kaarten en lieve woorden. God bless you gebruiken ze in veelvoud. Er is geen dag voorbij gegaan dat ik niet gehuild heb. Ik kreeg zelfs van de weesjes allemaal tekeningen, ze hadden een stukje voorbereid om me persoonlijk te bedanken in de klasjes en ik kreeg zelfs een brief van een van de vrouwtjes. Ze zijn zo blij met wat de vrijwilligers hier doen, het is zo dankbaar. Een van de weesjes riep me en keek me aan, ze zei niks, dus ik liep verder. Toen riep ze me nog een keer, keek me aan en begon kei en keihard te huilen. Ik natuurlijk ook toen (WEER!) Ik vraag me echt af waarom ik eigenlijk terug ga naar Nederland!?

Al wordt het wel een beetje tijd want ik heb de hele week geen oog dicht gedaan. LETTERLIJK! Mijn nieuwe kamergenoot snurkt als een fucking kettingzaag. Zelfs mn vader snurkt niet zo hard. Volgens mij konden ze haar zelfs horen in India en Nepal. Dus deze week ben ik 's nachts heel wat aan het kamerhoppen geweest om een leeg bed te vinden waarin ik even een paar uur kon slapen!

Vrijdagavond na mijn laatste werkdag zijn we met een groepje naar happy hour gegaan in Bambu Garden, dit is van een man uit Engeland. Drankjes, eten, een leuke afsluiting met de oude vertrouwde groep. Een ander groepje was ook ergens gaan eten en die hadden de avondklok van 20.00 uur (op een vrijdag) gemist en waren 45 minuten te laat. De deur was op slot en de huis meesteres (nieuw meisje, echt een heks!) wilde ze niet meer binnen laten. Uiteindelijk mochten ze toch naar binnen en liep ze tegen iedereen te schreeuwen. Het lijkt hier af en toe wel een gevangenis. Ik heb me rot gelachen want ze stonden als hondjes in de regen te smeken om naar binnen te kunnen. Terwijl wij die binnen waren het liefst nog even buiten waren gebleven om een lange leuke avond te hebben. Prison break; break in and break out!?

Zaterdag zijn we met 18 mensen uit het huis naar Sigirya rock gegaan om deze te beklimmen. We hadden 1 busje met chauffeur gehuurd en hier pasten we allemaal in. Om 07.00 uur vertrokken we. Sigirya rock is een van de 7 plaatsen in Sri Lanka die op de werelderfgoedlijst staat en bevat +- 1270 treden.
Eenmaal boven heb ik enorm genoten van een geweldig uitzicht en hebben we als gekken Yoga oefeningen lopen doen om coole foto's te maken. Al moet ik zeggen dat ik meer op pipo de clown leek (zie foto's).

Hierna zijn we naar Dambulla geweest. Deze staat ook op de werelderfgoedlijst. Hier staat de gouden tempel. Het Boeddhistische grottencomplex Raja Maha Vihara is hier te vinden en in deze grotten staan tientallen Boeddha beelden. Een mooie ervaring. We hebben deze dag uiteraard afgesloten met.....
PIZZA HUT!

Ik zit momenteel aan het zwembad deze laatste Sri Lankaanse blog te typen. Morgen middag vertrek ik naar de luchthaven om naar de Malediven te vliegen. Nog even 1 week volop genieten van ontspanning en rust. (slapen eindelijk!!). Ik ga Sri Lanka enorm missen. Het is echt een prachtig land, mooi groen, lieve mensen, cultuurrijk en toch wel typisch aziatisch. Ga er vooral heen!

Lieve mensen, tot snel weer...

Liefs,
Nathalie

• 10 Mei 2015 - 10:00

Maryam:

Lieve naat,

Jij haren knippen hahahahahaha! Hoe ben je in godsnaam daarmee weg gekomen!
    Je bent ookwel geloofwaardig denk dat dat het zal zijn.
    Tuurlijk zal iedereen je daar missen en jij hun ook maar wij missen je ook en je mag nu wel terug komen. Je kunt terug kijken en heel erg trots zijn op je zelf, ik ben dat zeker! Je hebt zoveel Goeds gedaan voor die mensen daar zullen ze je eeuwig dankbaar voor zijn. En bovendien scoort het heel wat puntjes bij de heer boven ons.

Geniet van je laatste dagen op de malediven weet dat heel veel mensen nu in jou schoenen Willen staan.

Love you xxx

• 10 Mei 2015 - 10:58

Sarah :

Hi Nathalie,

Wat leuk en mooi om je laatste SL blog te lezen! Je hebt echt super veel betekend voor de kinderen in het weeshuis, je kan echt super trots zijn op jezelf! Geniet van de Malediven, je hebt het verdient!!!
    We zien elkaar snel in A'dam!!!

Xxx

• 10 Mei 2015 - 12:13

Maouassif:

Lieverd,

Wat een ervaring, en dat kan niemand je weg nemen.
    Wat heb je leuke rok aan (op de foto)

• 10 Mei 2015 - 15:34

Brenda :

He Naat, wat een geweldig avontuur! Wat zal jij anders in het leven staan! Heel veel bewondering voor wat je hebt gedaan! Ga lekker genieten op de Maladiven... Enne zo zie je maar weer iedere gek kan knippen

Manon:

Liefje, wat een mooi verhaal weer! Erg leuk hoe je schrijft. Ik dwaal echt even helemaal af als ik aan het lezen ben. Morgen over een week ben je er weer. Ik kijk er naar uit. Jij misschien iets minder ;)! Geniet van al het mooie op de Malediven. Je hebt het verdient. Dikke kus voor jou van mij en natuurlijk ook van Kai. Xxx

• 10 Mei 2015 - 20:25

Kristel:

Toppertje!! Je laatste dag alweer! Dat zal wel een heel gek gevoel zijn, 2 maandjes lijken voorbij te zijn gevlogen. Je mag echt trots op jezelf zijn wat je daar voor de weesjes heb kunnen betekenen. Lieverd heel veel plezier straks op de Malediven! Tot de 18e, ik kijk er in ieder geval naar uit :)!! Dikke kus!

• 10 Mei 2015 - 20:58

Elise:

He topper! Zal je fijne verhalen missen, maar ben erg blij dat je weer bij ons komt! Zal wel weer ff wennen zijn om thuis te komen. Je bent een held, die liefjes zullen je nooit vergeten...Geniet nu nog lekker van al het moois op de Malediven!

• 10 Mei 2015 - 21:51

Laura:

Ahhh Naatje, wat een ontroerend verhaal! Je hebt zo'n indruk achtergelaten bij de kindjes, wat hartverwarmend moet dat voor je zijn! Dit is een ervaring die je nooit meer zult vergeten. En wie weet heb je het reisvirus nu helemaal te pakken. Hihi!
    Maar eerst genieten @ de Malediven nu. Even van alle luxe gebruik maken alhoewel je dat misschien helemaal niet meer zo belangrijk vindt!

Al met al, je bent een kanjer! Je mag ontzettend trots op jezelf zijn!

Take care en geniet van de Malediven!

Dikke kus!

• 10 Mei 2015 - 23:24

Ron Hagenstein:

Vind je echt dat ik zo hard snurk?
    Dacht dat het wel meeviel. Mama wende er ook heel snel aan. :-)

xxx pap

• 11 Mei 2015 - 09:47

Amra:

Hi meid, wat super leuk om al je verhalen te lezen. Je hebt zoveel meegemaakt en zo indrukwekkend allemaal. Je hebt het echt heel goed gedaan. Geniet van je welverdiende vakantie en fijne reis terug.
    Je bent een topper! Liefs, Amra

• 11 Mei 2015 - 10:25

Annemieke:

Hi Lieverd,

Wauw wat een verhaal, ben trots op je! Vooral het gedeelde met die luizenkammetjes, my god dat jij dat ooit zou doen - respect! Zo mooi wat deze reis voor jou én voor hun heeft betekend, dit vergeet jij (en zij) nooit meer! Nu nog even lekker genieten op de Malediven, lekker bijslapen en bruinen (want je bent nog niet bruin genoeg :p)
    Heb heeeeeel veel zin je weer te zien en al je verhalen te horen, heb je gemist xxxx

• 11 Mei 2015 - 12:04

Naomi:

Hey Naatie,

Wat een leuke blog weer!!, wees maar trots op jezelf.
    Je bent alweer bijna terug in Nederland wat is de tijd voorbij gevlogen!
    Zodra je terug bent gaan we samen een winner taco eten !!

Dikke kus Naomi

• 11 Mei 2015 - 13:29

Kim:

Hi lieverd.

Wat een mooi verhaal weer. Zo bijzonder wat je allemaal meemaakt. Je bent nu op de Malediven en lekker aan het genieten en relaxen. Heel veel plezier nog en tot snel. Liefs Kim.

• 11 Mei 2015 - 14:46

Baps:

Lieve naatje,
    Volgens mij ga jij het reuze saai vinden in Landsmeer.
    Ik ga wel even naar De Stap en je aanmelden als luizenzuster met zeer veel ervaring.
    Krijg de kriebels als ik het lees.
    Ben blij dat je ook veel van het land hebt kunnen zien.
    Nu nog een weekje genieten op de maladiven, heerlijk.
    Ben ook wel weer blij als je straks weer terug bent.

xx

• 12 Mei 2015 - 12:34

Rianne:

Je kwam, zag en overwon! Wat een prachtige ervaring heb jij in het mooie Sri Lanka gehad..en wij hebben op afstand met jou meegeleefd en -genoten. Nu nog even keihard genieten van zon, zee, strand en snorkelen...lekker slapen en uitrusten en alles nog eens opnieuw beleven en dan kan je er in het saaie Nederland wel weer even tegenaan. Wij staan in ieder geval met open armen op je te wachten...liefsss xx

• 13 Mei 2015 - 14:15

Joel Veltman:

Lieve Nath,

Wat mooi om te lezen dat je je afvraagt of je wel terug wilt! Geeft echt aan hoe mooi je het daar hebt gehad!
    Wat ik mij afvroeg over de luizen of je er zelf geen last van heb gehad?
    Ik wilde binnenkort naar de kapper, maar wacht wel even tot dat jij weer terug bent haha!

Rust lekker uit en geniet nog even van de dagen daar!

Groetjes,

Joel

• 14 Mei 2015 - 15:06

Fancy Nancy:

We miss you here .. Je mag trots zijn op jezelf met deze ervaring ben in paar weken tijd all-round kapster geworden hahahah!! Mooie leuke foto's Sjaak en ik missen jou.. We gaan weer shinen en Hozzelen hahahahahahaha!! Dikke kus