When in Rome... - Reisverslag uit Schiphol, België van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu When in Rome... - Reisverslag uit Schiphol, België van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

When in Rome...

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

15 Juni 2015 | België, Schiphol

"Hier mam, een cadeautje voor je verjaardag, een kleinigheidje" (was een rib uit mn lijf maar wilde haar misleiden). "Ohhh wat is het? Een boek?" "Maak maar open mam, dan zie je het vanzelf" "Huh? Een boek van Rome?" "Ja mam, en pak je koffer maar alvast in want we gaan morgen!"

Als verrassing voor mijn moeder haar verjaardag zijn we naar Rome gegaan. Een stad waar we beide altijd al naartoe wilden. Tijd om die plannen werkelijkheid te maken. Ze had ook net een nieuwe koffer voor haar verjaardag gekregen, dus een beter moment was er niet.

3,5 dag Rome, 35 kilo aan kleding in de koffer (we moesten daar nog shoppen, kun je nagaan) en wij waren klaar om te gaan. Met Vueling (kwelling ook wel uitgesproken) vlogen wij naar Rome Fiumicino. Blij dat het vliegtuig uiteindelijk wel geland is. Het voelde namelijk alsof de piloot af en toe dat spelletje speelde wat je met kinderen wel eens doet: handjes van het stuur, handjes op het stuur, handjes van het stuur, handjes op het stuur. Afijn: geland! Met een luxe towncar (Mercedes) werden we naar het hotel gebracht. Dit is wel even wat anders dan de 1 cent kostende bus in Sri Lanka waarin je dagelijks bijna een soort van aangerand werd.

Het hotel lag in de hip and happening wijk (heb ik me laten vertellen door Pauline) Monti. Nou dat was het zeker. We liepen de straat uit en stonden in het Colosseum (na eerst 45 minuten in de rij te hebben gestaan uiteraard). Ik snap helemaal dat dit een van de zeven wereldwonderen is. Alsof ik een hoofdrol (bijrollen doe ik niet aan!) had in The Gladiator of Spartacus. Uiteraard 52838 selfies gemaakt en toen verder gaan wandelen. Om het Colosseum uit te komen moest je eerst linksom, rechtsom, naar boven, onderlangs een tunnel door, rechtdoor en toen naar links. Ik snap nu waar Ikea het idee vandaan heeft gehaald!

De tweede dag zijn we naar het Moeder Theresa huis gegaan om iets af te geven wat ik mee heb genomen uit Sri Lanka: snoepjes en post. Daarna zijn we gaan shoppen rondom de Spaanse trappen, het Pantheon en de Trevi fontein. Alle drie prachtige bezienswaardigheden. Het Pantheon heeft in het plafond een opening. Hier valt regen door naar binnen en dit gat is de enige lichtbron in de door Rafael ontworpen kerk. Zijn graf bevindt zich hier ook. De Trevi fontein werd gerenoveerd. Zijn hier nou ook al Feyenoord supporters langs geweest dacht ik? Maar dit bleek een door Rome zelf ingeplande renovatie. Jammer want hierdoor was de fontein niet goed te zien en hebben wij het ritueel van muntje gooien moeten missen.

In totaal liepen we elke dag wel 13-15 kilometer. Mijn moeder heeft een stappenteller op haar telefoon waaronder een kopje 'AANTAL KEER GEVALLEN'. Ik heb helemaal gevouwen gelegen om dit kopje want mijn moeder maakt er namelijk een kunst van om op elke vakantie te vallen. Hoe vaak ze in Miami wel niet de grond heeft geveegd is niet in woorden uit te drukken. South beach zal nooit meer hetzelfde zijn. Dit kopje 'aantal keer gevallen' lijkt wel voor mn moeder gemaakt. Volgens mij zat zij in die meeting toen de opbouw van deze app werd besproken en zei ze: "dit moet erin!!"

Wat opvalt aan Rome is dat iedereen mooi is. Of nouja, iedereen ziet er mooi uit. Kleding helemaal gestyled, haren gedaan, lekkere parfum, mensen verzorgen zichzelf hier goed. Aangezien ik in Landsmeer altijd in mn Batman pyjama naar de supermarkt ga was het hier even een style switch. Shoppen dus! Van Furla tot Valentino, van H&M tot Zara, van onbekende boetiekjes tot Christian Louboutin, ze hebben in Rome werkelijk alles. Ik werd na dag 1 al gebeld door de ING credit card service of mn pas gestolen was in verband met het veelvuldige gebruik.

Er is een tas die te koop is bij Valentino. Deze tas heeft mijn volledige aandacht momenteel. Na de hele dag slenteren LANGS en IN Valentino toch weer dezelfde tas vastgehouden (dat mag hier!) Bij Gucci in Nederland mag je de tassen alleen kopen, niet aanraken. Dat doen de verkoopsters met handschoenen. Afijn, Valentino. Tas. Zwart of rood. Formaat: iets groter dan een portemonnee. Kosten: ook iets groter dan MIJN portemonnee! De hele dag lopen nadenken want oh wat was ie mooi. Toch maar niet gedaan. Heb al een nier moeten verkopen voor mn laatste reis Malediven. Heb nog maar 1 nier over en hoor dat ik daar zuinig op moet zijn?! Stukje van mn lever wellicht? Ooit moet die tas er komen.

Op onze laatste dag zijn we naar niets minder dan Het Vaticaan geweest. In 1 woord: WOW! De kerk, de Vaticaanse musea, de architectuur en niet te vergeten de welbekende Sixtijnse kapel van Michelangelo.... Wat een pracht en praal.
Ze zeggen wel eens als je geduld moet hebben: Rome was not built in a day. Dit spreekwoord is waarschijnlijk tot stand gekomen toen Michelangelo het plafond van de Sixtijnse kapel schilderde. Dit duurde in totaal 4 jaar! Ooit is deze Sixtijnse kapel schoongemaakt, dit duurde 15 jaar waarvan 10 alleen al voor het plafond.

Een gids wist ons alles te vertellen over de schilderijen en sculpturen. Vooral Michelangelo intrigeerde mij. Hij schilderde 'The last Judgement' waarin heel duidelijk en met gevoel geschilderd is hoe Jezus Christus bepaalde wie naar de hemel ging en wie naar de hel afgevoerd mocht worden. Dit schilderij raakte me. Ik dacht dat mijn interesses niet bij kunst lagen maar ik voelde hier heel veel voor.

In de Sixtijnse kapel is een plafond schildering van hoe God Adam op aarde zette. Het was een beetje een dikke Adam met een klein piemeltje en een opgezet gezicht, eigenlijk gewoon een vadsig mannetje. De gids noemde hem perfect. Ik heb nog wel wat aan te merken maar goed, het is god's creatie dus die trek ik niet in twijfel.

De Trevi fontein, het Pantheon, de Spaanse trappen, de Via del Corso, de Via Nazionale, het Colosseum, de kerken, het kantoor van Mussolini, het balkon van Napoleon's moeder, het Vaticaan, de Sixtijnse kapel.... Een voor een prachtig. Rome is echt een aanrader voor iedereen. Shoppen, architectuur, cultuur, geschiedenis, kunst.. Alles is er.

BUT.......
When in Rome, do as the Romans do!

Veel liefs Nathalie


  • 15 Juni 2015 - 22:04

    Maouassif:

    Wat geniet ik hier van

  • 16 Juni 2015 - 00:29

    Dettie:

    Naat wat een genot weer om dit te lezen. Kind je hebt er een nieuw ontdekt talen bij. Collums schrijven. Ben blij dat jullie zo genoten hebben en gelukkig heeft God zijn creatie van de man iets aangepast.
    Succes met je nieuwe baan en dikke kus uit Curacao

  • 16 Juni 2015 - 03:24

    Kim:

    Hi liefje...
    Ook hier in Florida lees ik je berichtjes... En ik lig gewoon helemaal in een deuk. Wilde al graag een keer naar Rome, maar nu zeker. En inderdaad je moet er echt wat mee gaan doen. Zoek iets leuks waar je kan bloggen. Ik ben fan!!! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Nathalie Hagenstein, geboren in Amsterdam. Augustus 1987. Afgestudeerd HBO Communicatie. Vorige werkgever: Reed Elsevier Huidige werkgever: New Sales Company - A Marketing Media Agency Functie: Sales Manager Hobby: fotografie - check out KISS MY CAM Gestart met de blog tijdens mijn eerste vrijwilligerswerkreis naar Sri Lanka. Aan deze reis bezoeken aan Thailand, Kuala Lumpur en de Malediven vastgeplakt, daarna de smaak te pakken gekregen en Java, Bali, Lombok, Dubai, Mexico, Curaçao en steden als Praag, Wenen, Lissabon, Madrid, Rhodos, Kopenhagen, Istanbul, Lissabon, Sevilla, Valencia, Boedapest en Rome bezocht sindsdien. Voor die tijd al twee mooie reizen door de VS gemaakt en steden als Miami, New York, Las Vegas, LA en San Francisco gezien. Favo reisquote van de profeet Mohammed: "Dont tell me how educated you are.... tell me how much you have travelled"

Actief sinds 02 Maart 2015
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 150801

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 15 Oktober 2023

Kuala Lumpur, Maleisië

11 September 2023 - 12 Augustus 2023

Santorini

26 Mei 2022 - 28 Mei 2022

Hamburg

12 Juli 2021 - 18 Juli 2021

Ibiza

11 Augustus 2020 - 20 Augustus 2020

Griekenland: Thessaloniki

02 April 2020 - 13 April 2020

Krakau

07 Februari 2020 - 10 Februari 2020

Boedapest

28 Augustus 2019 - 01 September 2019

Valencia

20 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Sevilla

03 Januari 2019 - 28 Januari 2019

Curaçao

20 September 2018 - 23 September 2018

Lissabon

14 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Mexico

31 Mei 2018 - 04 Juni 2018

Rhodos

24 Augustus 2017 - 07 September 2017

Bali, Indonesie

19 Augustus 2017 - 23 Augustus 2017

Dubai

26 Mei 2017 - 28 Mei 2017

Kopenhagen

20 Januari 2017 - 23 Januari 2017

Praag

24 Juni 2016 - 16 Juli 2016

Indonesie 2016

10 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Istanbul

05 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Wenen

30 Oktober 2015 - 01 November 2015

Madrid

17 Augustus 2015 - 30 Augustus 2015

Curacao

12 Juni 2015 - 15 Juni 2015

Rome

11 Mei 2015 - 18 Mei 2015

Malediven

14 Maart 2015 - 11 Mei 2015

Sri Lanka

21 April 2015 - 27 April 2015

Krabi, Thailand

20 April 2015 - 21 April 2015

Kuala Lumpur, Malaysia.

Landen bezocht: