Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Wenen

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

08 Februari 2016 | Oostenrijk, Wenen

De Engelse benaming is Vienna, de Oostenrijkse naam is Wien en wij.....wij noemen het Wenen!

Bestemming: Wenen
Duur: 2,5 dag
Vervoer: vliegtuig
Nadeel: vliegvelden oftewel controles

Op Schiphol is het altijd feest bij de beveiliging. De trip begon goed: eerst ben ik gestript, toen gekalibreerd en toen gesampled. Schijnbaar zie ik eruit als iemand die een bomgordel om heeft. Van zulk soort onderzoeken voorafgaand aan elke vlucht die je maakt word je natuurlijk ook wel een beetje explosief!

Het hotel is geweldig. Helemaal niet luxe maar helemaal in Weense stijl ingericht. De kamers zijn sfeervol, hangen vol met kunst en kroonluchters. Barokje hier, barokje daar. Helemaal in de Rococo stijl.

Al lopende zijn we naar de Sint Stephan's Kerk geweest. Uiteraard hebben we Kaarsjes gebrand. 0,75 cent per waxinelichtje en 0,90 cent per lange kaars. Dat doen ze natuurlijk expres zodat je geen wisselgeld terug wil van een euro en wel 'fooi' moet geven. Zo bouwt god de hemel vol met villa's met zwembaden ;-). Het voelt goed om daaraan bij te dragen. Op de achtergrond hoor je de klokken luidden. Het Enige waar ik non stop aan kom denken was: how do you solve a problem like maria? How do you catch a cloud and pin it down? - the hills are alive... With the sound of music aaahaaaaahaaaaahaaaaaaaaa.The sound of music heeft schijnbaar heel veel indruk op me gemaakt.

We hebben geslenterd langs de vele (luxe) winkels die 'Vienna' te bieden heeft. Prestatie: niks gekocht!

Het Mozart haus vond ik indrukwekkend. Als kind heb ik van mijn tweede moeder Tonnie de film Wolfgang Amadeus Mozart moeten kijken. Prachtig. Nu ben ik echt in het huis van Mozart geweest, ben ik in zijn schrijfkamer geweest, heb ik gelezen over zijn kinderen (6) waarvan 4 als kind dood en heb ik zelfs in de slaapkamer van Wolfie gestaan.

"Ich möchte alles haben, was gut, ächt und schon ist" aldus Mozart. Ik zou ook graag alles willen hebben wat goed, oprecht en mooi is... Dat gaat steeds beter moet ik zeggen dus Mozart heeft er een fan bij, zelfs na zijn dood in 1791 krijgt hij er een groupie bij!

We zijn de avond geëindigd in restaurant Figlmüller - de schnitzel topper van Wenen. We moesten er even voor in de rij staan maar dat leverde 2 kalfsschnitzels op ter grootte van ons hele bord!

Gevestigd in Paleis Hofburg is het Sissi museum. In het eerste deel van het museum vind je 35 kamers vol servies van het Koninklijk huis. Even serieus?! Kon keizerin Sissi niet gewoon van 1 bord eten? Ik dacht echt dat ik een blik in het leven van Sissi mocht werpen maar het enige dat ik gezien heb is 283939 borden en 2940403 soorten bestek. Bestond Sissi haar leven wellicht alleen uit eten? Dan hebben zij en ik toch meer met elkaar gemeen dan ik dacht!

Gelukkkkiggggg was er nog een deel II van het museum! Dit ging echt over haar leven. Sissi, oftewel in mijn belevenis Romy Schneider in de film van Ernst Marischka, was mooi, charmant, geliefd en populair bij het volk. Uit alles in het museum blijkt dat de echte Sissi helemaal niet zo geliefd en populair was bij het volk. Ze werd als afstandelijk gezien. Haar quotes waren zwaar, net als hoe zij het keizerlijk leven ondervond. Vrijheidsloos.

Haar vertrekken waren prachtig, de diner zaal van de keizer en keizerin was de mooiste. Uit keizerlijke etikette blijkt dat er aan tafel alleen gesproken mocht worden met degene direct naast je. Dit zou in mijn vriendinnengroep niet werken. Restaurant of thuis? Er wordt overdwars/schuin/rechtsom of linksom en over de tafel heen luidruchtig gepraat en gelachen, tot irritaties van medemensen aan toe. :-).

Na Paleis Hofburg, oftewel het Sissi Museum, zijn we gaan wandelen langs de nationale bibliotheek en Museum Quartier. Allemaal indrukwekkende gebouwen hoor, maar het was tijd voor een pauze: Een gebakje bij de beste banketbakker van Wenen, genaamd Demel. Net als hoe een auto benzine nodig heeft hebben wij gebakjes nodig om te functioneren.

Al rollend zijn we daarna even gaan shoppen. Ik heb letterlijk niks gekocht maar mijn moeder heeft een serieuze Sissi jurk gescoord voor de bruiloft van mijn zusje. Ze hoefde er maar twee jurken voor te passen voordat ze wist dat dat de ware was. Ging dat maar zo makkelijk met mannen ;-). Makkelijker gezegd dan gedaan want de rits van de eerste jurk ging niet meer open. Ze zat net zo opgesloten in die jurk als Keizerin Sissi in het keizerlijk leven.. Uiteindelijk maar kapot getrokken. Toen moest ze die andere wel kopen.

We eindigden de middag in het reuzenrad van Wenen in het Prater (bekendste park van Wenen) met mooi uitzicht over de stad. Carnaval was druk gaande dus ook daar hebben we wat van meegekregen.

Mijn voeten hebben zich nog nooit zo ellendig gevoeld als tijdens deze trip. Zelfs in New York van 08.00 tot 20.00 op de voet was niet zo erg als nu qua pijn. Eenmaal in het hotel gekomen, schoenen uit gedaan, klonken op de achtergrond (in mijn hoofd) de nonnen van ... Daar is ie weer THE SOUND OF MUSIC. Ze zongen Hallelujaahaahaaa Hallelujaaaaa!

Op onze laatste dag zijn we met de metro (ja de metro!!!) naar Schoss Schönbrunn geweest, een van de belangrijkste culturele erfgoederen van Oostenrijk. Haydn en Mozart hebben hier onder andere opgetreden voor de Keizerlijke familie. Mozart was pas 6 jaar toen hij hier voor het eerst een piano concert gaf, kun je je dat voorstellen?

Tijdens de rondleiding in het slot (slechts 50 kamers mochten bezichtigd worden terwijl het slot 1441 kamers telt) kwam ik nog meer te weten over het leven van Sissi en haar man Franz Joseph. Franz Joseph was gek op zijn vrouw Sissi bleek uit alles, hij noemde haar altijd zijn 'beloved angel'. Zijn vrouw luisterde eigenlijk alleen naar zichzelf, deed wat ze zelf wilde en trok haar eigen plannen. Desondanks was hij gek op haar. Makkelijk tijdperk om als vrouw zijnde in geboren te zijn, de mannen bleven loyaal aan de vrouwen.

Het was alweer tijd om naar de luchthaven te gaan, onze trip zat er alweer op. Omdat ik de hele trip niks gekocht heb behalve Mozartkugeln voor mijn collega besloot ik op de luchthaven iets te kopen bij een duty free shop. Vervolgens ben ik daar weggelopen zonder mijn portemonnee mee te nemen na het betalen. Oeps! Net voor het instappen kwam de verkoopster naar me toe gerend met mijn portemonnee met alles er nog in! Weer zo'n 'halleluja' - 'These are a few of my favourite things' momentje!

De vlucht terug was dramatisch. Schijnbaar stormde het in Nederland dus de landing leek een beetje op die van een helikopter: misselijkmakend en zweverig.

Al met al was het een geweldig weekend. Wenen is een aanrader voor jong- en oud. Ik verbaasde mezelf tijdens dit weekendje dat ik liever naar musea ging dan winkelen. Zelfreflectie momentje.

Nog 1 maandje (countdown!) tot de volgende trip.
Tot dan...

  • 08 Februari 2016 - 13:55

    Rianne:

    Wat een heerlijk verhaal weer schat! Ik beleefde mijn trip naar Wenen afgelopen augustus weer even opnieuw...alleen was het bij ons 36 graden! Wij zijn toen ook naar Schönbrunn geweest.

    Nu op naar Istanbul! Wil je nog tips? KUS

  • 08 Februari 2016 - 15:01

    Detje:

    Leuk verslag weer Naat. Veel herkenbare dingen van Nouaf en Aisha die ook daar geweest zijn. Hahahah ik dacht ook bij sisi mijn hemel wat een servies. Wat word je volgende trip?

  • 08 Februari 2016 - 18:32

    Maryam:

    Nou door jou verhaal en jou belevenissen heb ik Wenen al gezien.
    Ben erg blij dat er gelukkig meer te zien was dan alleen het servies van prinses Sissi!
    Denk dat ik wel een hele goeie vriendin zou zijn geweest voor haar. Veel gelijkenissen vind je niet?? Wacht weer op het volgend avontuur...

  • 08 Februari 2016 - 20:39

    Elise:

    Schat wat een lekker weglees verhaal weer. Super leuk en blij dat jullie het zo leuk hebben gehad kussssss

  • 09 Februari 2016 - 08:49

    Pauline :

    Wat schrijf je toch leuk! Klinkt als een heerlijk weekend. En alweer fijn dat de volgende trip alweer staat. Kijk nu alweer uit naar je verhaal! Xx

  • 11 Februari 2016 - 17:34

    Maouassif:

    Nath, ik zat te wachten op ik heb daar gewinkeld, daar gegeten, daar gezwommen ofzo.
    Maar zonder deze toevoegingen heb je echt genoten.
    En heerlijke weekend met Mamalief.

    Dat is ook heel erg fijn.
    ik had gewoon niet door dat je weg was, zo ziek was ik dus. hahahahahahha

    Op naar je volgende vakantie xxxxxxxxxxx spannend

  • 20 Juli 2019 - 18:07

    Mir:

    Wij gaan binnenkort ook. Moet je vervoer
    en uitjes tevoren boeken, of kan dit ter plekke?
    En hoe wat is de beste manier om van het van
    de luchthaven, naar je hotel te komen?
    Wij gaan naar Kibi Rooms. Je hebt me nieuwsgierig
    gemaakt met je verhaal. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Nathalie Hagenstein, geboren in Amsterdam. Augustus 1987. Afgestudeerd HBO Communicatie. Vorige werkgever: Reed Elsevier Huidige werkgever: New Sales Company - A Marketing Media Agency Functie: Sales Manager Hobby: fotografie - check out KISS MY CAM Gestart met de blog tijdens mijn eerste vrijwilligerswerkreis naar Sri Lanka. Aan deze reis bezoeken aan Thailand, Kuala Lumpur en de Malediven vastgeplakt, daarna de smaak te pakken gekregen en Java, Bali, Lombok, Dubai, Mexico, Curaçao en steden als Praag, Wenen, Lissabon, Madrid, Rhodos, Kopenhagen, Istanbul, Lissabon, Sevilla, Valencia, Boedapest en Rome bezocht sindsdien. Voor die tijd al twee mooie reizen door de VS gemaakt en steden als Miami, New York, Las Vegas, LA en San Francisco gezien. Favo reisquote van de profeet Mohammed: "Dont tell me how educated you are.... tell me how much you have travelled"

Actief sinds 02 Maart 2015
Verslag gelezen: 578
Totaal aantal bezoekers 150635

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 15 Oktober 2023

Kuala Lumpur, Maleisië

11 September 2023 - 12 Augustus 2023

Santorini

26 Mei 2022 - 28 Mei 2022

Hamburg

12 Juli 2021 - 18 Juli 2021

Ibiza

11 Augustus 2020 - 20 Augustus 2020

Griekenland: Thessaloniki

02 April 2020 - 13 April 2020

Krakau

07 Februari 2020 - 10 Februari 2020

Boedapest

28 Augustus 2019 - 01 September 2019

Valencia

20 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Sevilla

03 Januari 2019 - 28 Januari 2019

Curaçao

20 September 2018 - 23 September 2018

Lissabon

14 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Mexico

31 Mei 2018 - 04 Juni 2018

Rhodos

24 Augustus 2017 - 07 September 2017

Bali, Indonesie

19 Augustus 2017 - 23 Augustus 2017

Dubai

26 Mei 2017 - 28 Mei 2017

Kopenhagen

20 Januari 2017 - 23 Januari 2017

Praag

24 Juni 2016 - 16 Juli 2016

Indonesie 2016

10 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Istanbul

05 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Wenen

30 Oktober 2015 - 01 November 2015

Madrid

17 Augustus 2015 - 30 Augustus 2015

Curacao

12 Juni 2015 - 15 Juni 2015

Rome

11 Mei 2015 - 18 Mei 2015

Malediven

14 Maart 2015 - 11 Mei 2015

Sri Lanka

21 April 2015 - 27 April 2015

Krabi, Thailand

20 April 2015 - 21 April 2015

Kuala Lumpur, Malaysia.

Landen bezocht: