Eat - Pray- Love (Aussie Hunks)! - Reisverslag uit Celuk, Indonesië van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Eat - Pray- Love (Aussie Hunks)! - Reisverslag uit Celuk, Indonesië van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Eat - Pray- Love (Aussie Hunks)!

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 Juli 2016 | Indonesië, Celuk

Waar? Bali
Hoe lang? 10 dagen
Planning? Volledige rust

Seminyak, een ietwat luxe, toeristische badplaats op Bali heeft iets weg van idyllisch Spanje. Het is echt het Ibiza van Azië! Veel toeristen op scootertjes, leuke winkeltjes en marktjes, verschillende beach clubs en mooie stranden; ideaal als laatste bestemming. Goed uitrusten en volop genieten is dan ook ons voornaamste doel hier!

Voor een heel open minded land met een mooie cultuur, lieve mensen, toegankelijke en vooral behulpzame mensen vond ik het heel raar om op meerdere plekken een hakenkruis te zien hangen. Een meisje in de schoonheidssalon droeg dit als ketting en ik wilde er wat van zeggen. Een Australische vrouw die naast mij zat (het stikt hier van de Aussies) vertelde dat het hier een Boeddhistisch symbool is. Uiteraard ben ik toen wat gaan lezen. Het Duitse hakenkruis gaat rechtsom en de Swastika, het Boeddhistisch symbool, gaat linksom. Waar het misselijkmakende hakenkruis voor dictatorschap, facisme en discriminatie staat, staat de Swastika voor begrip, lijden en hoe er een eind gemaakt kan worden aan lijden. Ineens heeft dit symbool een veel mooiere betekenis gekregen!

Waar de Islam op Java overheerst, overheerst op Bali het Boeddhisme. Op elke hoek van de staat staat een Boeddha waar bloemen voor liggen. Deze bloemen worden geofferd aan de Boeddha, de Boeddha wordt vereerd. Op sommige bloemenschaaltjes in Seminyak ligt ook een sigaret. Dat zal wel komen door de dronken, feestende mensen die in een dronken bui grappig denken te zijn.

Bali staat niet persé bekend om haar mooie stranden. Het is geen Curacao en het lijkt in de verste verte niet op de Malediven, maar het heeft haar eigen charmes. Het zand is zwart, van de vulkanen. Er zijn hoge golven, super mooi om te zien en ook lachwekkend om te zien hoe beginnende surfers ongewenst uit elkaar worden getrokken door deze onderschatte hoge golven en sterke stroming.

Seminyak is gezellig, luxe en heeft voor ieder wat wils. Ideaal om 4 nachten door te brengen. Heerlijke beach clubs met zwembaden en lekkere muziek. Dat is echt tot rust komen. Heel veel Australiërs gaan hier dus heen op vakantie. Voor hun is het tussen de 1,5 en 5 uur vliegen (afhankelijk van waar in Aussie ze wonen). Ik heb nog nooit zoveel getatoeëerde surf hunks bij elkaar gezien. Ik kan nu de conclusie trekken dat elke Australische man rondom de leeftijd 30 vol met tattoo's zit (dat is een feit) en met slangen, haaien en krokodillen vecht! Dat moet haast wel! Ze zijn allemaal heel afgetraind. Dat kan alleen komen door die dagelijkse vechtpartijen. Misschien moet ik naar Australië verhuizen om ook wat motivatie te krijgen voor een vrouwelijk wasbordje? Hmm... Hoe zou dat zijn? In de ring met een krokodil....

Tijdens een dagje Ubud heb ik een baby krokodilletje vast mogen houden. Lief en zacht. Waarschijnlijk wordt over een paar jaar een tas of portemonnee van die arme schat gemaakt want dat kun je hier heel veel kopen; krokodillen en slangentassen. We hebben een echte Balinese dans/mime gezien en zijn door de rijstvelden gaan lopen. Ook hier is het verkeer van Seminyak naar Ubud dramatisch waardoor we niet nog meer in een dag konden proppen. 23 kilometer rijden = 2,5 uur in de auto. Maar.... Wel een krokodil vastgehouden!

Ook een bezoek aan Gili Trawangan was een 'must' volgens velen! Dus wij 2,5 uur in de taxi naar de haven om vervolgens 2 uur met de boot te moeten richting Lombok om op een van de Gili Islands te verblijven. Iedereen die ik hierover sprak was er zo vol lof over. We kwamen aan op het eiland en het leek schattig. Gili Trawangan is een auto/scooterloos eiland. Je vervoer hier is een fiets of paard- en wagen. Zodra je vanaf de haven (oftewel branding waar je in moet springen vanaf de boot omdat er geen steigers zijn) het eiland 'in' loopt komt de geur van vuilnis en paardenstront je al tegemoet. Het eerste wat ik dacht was; "zouden ze hier dan in plaats van bunzing schijt, paardenschijt gebruiken voor de koffie?" Maar NEE! Het eiland ruikt gewoon zo omdat alles hier met paard en wagen gebeurt en dit schijnbaar niet wordt onderhouden. Iedereen die dit eilandje heeft aangeraden heeft een sterke maag... Of is hier in totaal andere tijden geweest...

Het rijtuig met paard is overigens heel zielig. Een rijtuig is al eeuwenoud en in de middeleeuwen werden paarden ook al ingezet als vervoersmiddel maar op het moment dat ik met 32 graden (en geen wind!!) in een rijtuigje stap waarmee het paard 3 mensen voort trekt moet ik even slikken. Onze "villa's" zijn te diep het eiland in om dit elke keer te lopen dus stap ik toch elke keer weer heel hypocriet het rijtuig in. En om mezelf maar een beter gevoel te geven stel ik de gehele weg non stop vragen aan de "chauffeur" of hij wel goed voor het paard zorgt, wat het paard te eten krijgt, hoe vaak per dag het paard rust, of hij niet even moet stoppen om water te drinken... Etc. Hypocrisie alom. Dit is voor mij wel al reden genoeg om nooit meer naar Gili Trawangan te gaan en dit ook niet aan mensen aan te raden.

Gisteren zijn we vanaf Gili met de boot terug gegaan naar Bali. Onze laatste 4 nachten verblijven we in Nusa Dua. Nikki Beach, shoppen, strandjes, eten. Dat is alvast kort samengevat wat hier non stop te doen valt. We zitten in het mooiste hotel tot nu toe met een geweldige spa dus volop genieten.

Tussenstand scores =
Jakarta: 7,5
Bogor: 7
Puncak Pass: 7
Stadje waar we in de modder vast zaten: 4
Bandung: 6
Yogyakarta: 8,5
Semarang: 6 (zo hoog vanwege de goeie SPA!)
Seminyak, Bali: 9
Ubud, Bali: 8
Lombok, Gili Trawangan: 6,5
Nusa Dua, Bali: ......... To be continued!

Tot snel....

Liefs,
Nathalie

• 12 Juli 2016 - 07:17

Elise:

Hee schat! Lekker dat je nu de laatste nachten nog even op Bali bent! Chillse en tot gauw ❤

• 12 Juli 2016 - 08:16

Toon:

Fantastisch om jouw reisverslagen te lezen! Brengt zon hier.

• 12 Juli 2016 - 09:41

Ron:

Het leukste bewaard voor laatst? Ik ben echt blij
    dat jullie het zo naar je zin hebben op Bali.
    Jammer dat Semarang jullie niet heeft gebracht
    wat je ervan hebt verwacht. Veel plezier nog
    de laatste week. xxxx

• 12 Juli 2016 - 10:54

Rianne:

Kanjer...geniet lekker van de laatste relaxte dagen van de vakantie! x

• 12 Juli 2016 - 13:04

Detje:

Hahaha je maakt je druk om het paard en die arme man dan? Hahah. Enig verslag weer. Zag het voor me jij met die krokodil en ondertussen bedenken wat voor een model tas je van dat beest wil.
    Straks wil ik alle foto's zien.
    Geniet nog daar

• 12 Juli 2016 - 16:54

Kris:

Hey topper! Heb je net al even gesproken. Ik herken je verhaal
    helemaal over Bali. Nu lekker genieten van de laatste dagen!
    Tot snel! ❤️

• 12 Juli 2016 - 17:40

Annemieke:

hahaha zo grappig dat jij aan dat paard denkt, zegt niets dan goeds over jou ;-) Ik vond Gili heel relaxt maar is wel al paar jaar terug, misschien dat het inmiddels door het toerisme is verpest. Geniet nog even lieverd xx

• 14 Juli 2016 - 20:28

Maouassif:

Geniet van je laatste dagen

• 16 Juli 2016 - 11:58

Joke:

Lieve Nathalie,

Heerlijk om met jou mee te reizen.
    Veel plekjes zo herkenbaar. Ik was door jou weer even op het mooie Bali.
    Bali heeft een speciaal plekje bij mij.
    Alhoewel heel Indonesië wel.
    Goeie vlucht, enne tot gauw. Dan eten we Hollandse pot

Nathalie

Nathalie Hagenstein, geboren in Amsterdam. Augustus 1987. Afgestudeerd HBO Communicatie. Vorige werkgever: Reed Elsevier Huidige werkgever: New Sales Company - A Marketing Media Agency Functie: Sales Manager Hobby: fotografie - check out KISS MY CAM Gestart met de blog tijdens mijn eerste vrijwilligerswerkreis naar Sri Lanka. Aan deze reis bezoeken aan Thailand, Kuala Lumpur en de Malediven vastgeplakt, daarna de smaak te pakken gekregen en Java, Bali, Lombok, Dubai, Mexico, Curaçao en steden als Praag, Wenen, Lissabon, Madrid, Rhodos, Kopenhagen, Istanbul, Lissabon, Sevilla, Valencia, Boedapest en Rome bezocht sindsdien. Voor die tijd al twee mooie reizen door de VS gemaakt en steden als Miami, New York, Las Vegas, LA en San Francisco gezien. Favo reisquote van de profeet Mohammed: "Dont tell me how educated you are.... tell me how much you have travelled"

Actief sinds 02 Maart 2015