Seminyak: het Ibiza van Azië! - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Seminyak: het Ibiza van Azië! - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Seminyak: het Ibiza van Azië!

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

27 Augustus 2017 | Indonesië, Seminyak

Na 4 dagen Dubai is het contrast met Bali extra groot. Niet alleen het klimaat scheelt ruim 14 graden, maar ook de welvaart is een totaal ander plaatje. In Dubai was het enige "betaalbare" de taxi's. Op Bali is alles betaalbaar. Of betaalbaar? Ik bedoel goedkoop. Afhankelijk van of je op de heel toeristische plekken bent of op 'lokale' plekken, je krijgt je geld bijna niet op, afgezien van de hotels uiteraard.

Oplichten is trouwens wel in elk land hetzelfde. Op het moment dat je de douane door bent en de aankomsthal in loopt, staan er maar liefst 19 "taxichauffeurs" oftewel piraten aan je mouw te trekken. Taxi 350.000 roepiah (gelijk aan ongeveer 23 euro). Ze vragen niet eens waar je heen moet. Seminyak, onze eerste verblijfplaats ligt ongeveer 7km van de luchthaven af en kost normaal tussen de 80.000 en 130.000 roepiah. Dan begint het afdingen. Zo leuk vind ik dat! Vooral met oplichters. Daarin kan ik echt al mn trots kwijt want ik geef niet op!

Onze eerste 4 dagen op Bali verblijven we in Seminyak. Een "luxe" badplaats op Bali waar voornamelijk Australiërs (zeeer zeeeeeer knappe!!) naartoe komen om te feesten en relaxen. Bali is voor hun wat voor ons Ibiza is. Na 4 dagen Seminyak trekken we ietsje door naar Canggu. Een upcoming badplaats die vooral bekend staat om surfen. Echt een hipster plaatsje!

Op onze eerste dag zijn we lekker bij het hotel zwembad blijven chillen in Seminyak. Of nou ja lekker.... een familie vol Sikhs (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sikh) uit Londen, heel lieve familie overigens hoor, wel erg behaard, hadden een stuk of 9 kleine kinderen die het zwembad van 5 bij 3 meter confisqueerden. Dus voor wat extra rust lekker een massage genomen bij het zwembad en 's avonds weer bij de salon. Een massage kost hier nog geen 10 euro (voor een uurtje), in sommige spa's zelfs 6 euro. Massages zijn echt Aziatisch. In Thailand kon je ook voor 8 euro 1,5 uur genieten van een massage. Maleisië, Indonesië en Sri Lanka zijn niet anders. Een walhalla voor mij. Ik kan serieus mijn hele vakantie op een massagetafel doorbrengen. Wel een massagetafel in een restaurant uiteraard, of ergens waar eten is!

De masseuses (je wordt hier altijd door een vrouw gemasseerd als vrouw zijnde) praten vaak gebrekkig Engels. En het gekke is dat je dat dan zelf ook gaat doen. "Miss massage good?" "Massage you like?" "Yes vely good!"

Heel typerend aan Seminyak, of eigenlijk Indonesië all over, zijn de vele brommertjes en scootertjes. Kris kros door elkaar, langs elkaar, over elkaar heen. Ze rijden hier links dus het is al een chaos op de weg en dan helemaal met al die brommertjes. Hele families gaan op de brommer naar hun bestemming. Moeder, zoontje, dochtertje, baby en vader. #gezellig!

Op onze tweede dag zijn we met een eigen chauffeur, (een taxi die de hele dag op je wacht) naar een lokaal strand geweest: Pantai Pandawa. Dit strand heeft mooi lichtblauw water en "rustige" zee, soort van. Dit wordt momenteel het mooiste strand van Bali genoemd. Ze hebben hier alleen lokaal eten en om de haverklap een masseuse die aan je bed staat die voor 50.000 roepiah (3 euro) een half uur je voeten en benen wil masseren. Ik vind alles zielig dus iedereen krijgt van ons het bedrag dat het kost ook nog eens extra in fooi. Goed voor de economie!

De lokale bevolking is gek op toeristen. Ze willen allemaal met je op de foto, waarom weet ik eigenlijk niet. Toeristen vinden het allemaal goed, zo dus ook ik. Voelde me net Halle Berry die in bikini de zee uit kwam tijdens een James Bond Film en door (geen grap!) 30 man op de foto gevraagd werd. "Selfie miss?" In de werkelijkheid was het meer Sugar Lee Hooper met een bos haar, die de zee uit kwam.

'S avonds zijn we cocktails gaan drinken bij Mexicola. Een motel/restaurant/cocktail bar met een Mexicaanse uitstraling, shots die je vanuit de fles toegediend krijgt en heel veel dronken mensen. De sfeer is ontzettend leuk en qua interieur denk je dat je dat Pablo Escobar elk moment binnen kan lopen. Een absolute aanrader voor iedereen die een keer in Seminyak is.

Een ander typerend Indonesisch dingetje is het buiten de deur eten. Of nou ja, eigenlijk het NOOIT gelijktijdig brengen van je eten. Mijn moeder bestelt tijdens de lunch een clubsandwich en ik een pizza. Mijn pizza komt wanneer mijn moeder alweer bijna aan het avondeten zit. Ze brengen eten nooit tegelijk dus in feite eet je altijd alleen. "Gezellig tafelen". In Dubai overigens precies hetzelfde. Alleen bij de echt luxe restaurants, zoals in de Burj Al Arab, kennen ze de etiquette en krijg je je eten tegelijk, zoals het hoort.

Seminyak staat ook bekend om vele beachclubs en poolparty's. Een nieuwe "beach" club is Mrs. Sippy. Er is geen strand te bekennen. Ze simuleren een stukje strand door heerlijke zachte matrassen op een stukje zand te leggen aan een branding achtig aflopend zwembad. Er is ook een duikplank. 1 van 1 meter, 1 van 3 meter en 1 van 5 meter waar de stoere jongens flikflaks vanaf maken. Ook een aantal meiden doen stoer mee vanaf de 5 meter duikplank. Meestal komen ze zonder hun bikini weer boven water. Een aantal van de vrouwelijke springers valt plat op hun buik. Het hele zwembad kijkt toe en lacht dan uitbundig!

'S avonds zijn we bij de Red Carpet Champagne bar wat gaan drinken om vervolgens naar de overkant te lopen om te dansen bij 'La Favela'. Een prachtig restaurant dat na 23.00 uur een club wordt, maar echt al leuk is vanaf 22.00 uur. Tafels maken ruimte voor een dansvloer. Het interieur is hout en veelal van bamboe waardoor het lijkt alsof je van de drukke winkelstraat 'Petitenget' zo een regenwoud of de Amazone in loopt. De moeite waard om te bezoeken.

Hoogtepunten Seminyak:
Smoothies bij Sisterfields
Cocktails en dansen bij Mexicoma
Dagje yuppen bij Mrs. Sippy
Vanuit Seminyak daytrip: Pantai Pandawa. Mooiste local strand van Bali.
Dineren en/of dansen bij La Favela

Op naar Canggu!

Liefs,
Nathalie

• 27 Augustus 2017 - 07:28

Kristel:

Leuk geschreven weer nath! Ik ben daar toen ook geweest, maar het is weer helemaal veranderd met veel nieuwe hot spots. En het komt me zo herkenbaar voor dat van het foto's van je willen maken. Toch apart is dat! Nou lieverd geniet lekker nog en benieuwd naar je nieuwe verhaal. Dikke kus

• 27 Augustus 2017 - 10:46

Laura :

In mijn ogen ben je gewoon een Bond girl hoor Naath! ❤ Wat een avonturen weer en wat is het er mooi!

• 27 Augustus 2017 - 14:21

Joke:

Lekker, wat jullie allemaal doen,en mee maken. Gezellig verslag.
    Zo herkenbaar., wat je schrijft. In gedachte reis ik mee.
    Denk wel dat het veel drukker is geworden.
    Ben je wel eens op Jimbaran geweest in de avond? Was toen een heerlijk strand met leuke tafeltjes waar je lekkere verse vis kunt eten. De grote markt in Denpasar is ook echt Indonesisch. Enfin maak veel plezier! Geniet van al die lieve Balinezen.
    Kus Jokie

• 27 Augustus 2017 - 14:26

Rianne Kleijntjens:

Hahaha, ja hoor Seminyak staat ook weer op het bestemmingen lijstje. Zo'n leuk stadje! Wij hebben toentertijd Koningsdag gevierd bij de Red Carpet Champagne Bar incl. muziek van Guus Meeuwis. Canggu is ook leuk. Wij zijn daar alleen op het strand geweest. Geniet mijn lieve vriendin! X

• 27 Augustus 2017 - 21:35

Dettie:

Heb weer helemaal het gevoel dat ik erbij ben. Even voor mijn memorie je zit nu op een ander deel van Bali? Die cocktailbars ze zien er heerlijk uit. Ja en de massages nou Naat dag en nacht hoor laat maar komen mits ze niet wrijven maar masseren. Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag en groetjes daar

• 27 Augustus 2017 - 22:11

Manon:

Liefje! Heerlijk verslag! Super dat jullie zo genieten. X ly

• 28 Augustus 2017 - 12:48

Paulette:

Ik geniet van je gezellige stukjes.

• 30 Augustus 2017 - 11:53

Aziza: