Everybody's gone surfing..... - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Everybody's gone surfing..... - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Everybody's gone surfing.....

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

31 Augustus 2017 | Indonesië, Seminyak

Na 4 dagen in het heerlijke en vooral bruisende Seminyak was het alweer tijd om te verkassen naar de volgende Balinese kustplaats: Canggu.

Dit idyllische surfersplaatsje is upcoming en the place to be voor hipsters. De 'messy hair dont care' look gaat hier een beetje op. Ook dit plaatsje is weer vol met Aussie hunks. Op het moment dat je Seminyak uit rijdt ben je al in Canggu. Deze plaatsen grenzen aan elkaar. Je ziet gelijk dat je Canggu bent binnen gereden aan het vele groen. De rijstvelden zijn volop aan het groeien. Ook is Canggu te herkennen aan de vele scootertjes die aan de zijkant een surfplank dragen. In Seminyak vind je eigenlijk helemaal geen rijstvelden maar voornamelijk beton.

De eerste dag in Canggu wilden we iets cultureels doen. Dag in dag uit Beachclubs gaat op een gegeven moment ook vervelen............ NAH! Who am i kidding! Ik kan wonen op een Beachclub. Love them! Maar... dat neemt niet weg dat ik het heel leuk vind om mooie dingen te zien en niet alleen half naakte, semi-dronken, selfie makende chickies en getatoeëerde boys langs de zwembadrand.

Op naar de Tanah Lot tempel. Een Hindoe tempel op een uurtje rijden van Canggu. Deze tempel kun je met laag water te voet bereiken, anders niet. Binnen in de tempel die in de Balinese zee staat, kun je zoet water drinken dat uit een bron komt. Ook kun je langs de tempel lopen en de "Holy snake" oftewel de volgens de Balinese bevolking heilige slang, aanraken. Done and done. Bij de tempel word je gezegend door een bloem achter je oren en ongekookte rijst op je voorhoofd. Goede karma!

Er liggen vaak bakjes met bloemen voor winkels, strandjes, beachclubs en restaurants. Deze bloemenbakjes bevatten koekjes, zeep, vlees, bloemen, fruit. Alles wat je (van god) krijgt moet je ook als een offer aan de goden terug geven. Iets van wat je op een dag eet bijvoorbeeld. Het is vooral symbolisch, dus als je een Gucci tas voor je verjaardag hebt gekregen, hoef je deze niet als offer terug te geven. Thank god! ;-).

Hindoes bidden zittend, meestal in kleermaker zit. Indien niet anders mogelijk, mag het ook staand. Drie keer per dag moet er gebeden worden normaal gesproken, maar als je het druk hebt mag je ook drie gebeden in één keer doen. Dit heeft onze (Hindoe) chauffeur Ketut ons geleerd. Ketut is geweldig. Ontzettend aardig, behulpzaam, betrouwbaar en NIET commercieel. Voor de laagste prijzen brengt hij ons overal naartoe en haalt hij ons op. Wij geven hem altijd meer en dan is hij zo dankbaar en bescheiden. Laatst hebben we hem meegenomen naar de spa voor een voetmassage. We moesten aandringen. Hij was nog nooit in een spa geweest zei hij. Hij woont in Denpasar, de hoofdstad van Bali en huurt daar een kamer. Dat is vrij gebruikelijk bij alleenstaande locals of stelletjes. Ketut heeft drie kinderen die niet bij hem wonen. Hij betaalt voor zijn kamer ongeveer 850.000 roepiah per maand inclusief elektriciteit etc. Dat komt neer op momenteel 52,00 euro per maand. Dat is voor mensen hier heel veel geld.

We zijn na de tempel naar La Laguna gegaan. Een heel leuk, hipster Spaans achtig restaurant op het strand waar ook mogelijkheid is tot loungen & picknicken. Zeker een aanrader als je in Canggu bent, maar dan voor sunset drinks. Het eten was namelijk niet lekker.

Nog een zeer zeer Aziatisch dingetje: MOTTENBALLEN. Gatverdamme. Echt gatverdamme! De geur van mottenballen maakt mij gewoon ziek. Ik durf niet te ademen als ik ergens mottenballen ruik. Bang om te kotsen! Komt dit iemand bekend voor? De mottenballen geur? Sri Lanka, Thailand, Maleisië, Indonesië.... Wat wij met Rituals geurstokjes - Under a fig tree - hebben, hebben zij met mottenballen denk ik!

Opvallend aan het verkeer op Bali zijn niet alleen de vele scootertjes die rondrijden van links naar rechts en kris kras door elkaar heen, maar de Aziatische auto's. In Nederland rijden we voornamelijk BMW, Mercedes, Volkswagen, Audi en Seat. Europese merken. Hier op Bali zie je alleen Daihatsu, Suzuki en Toyota. Aziatische merken. Ik sluit me aan bij Azië #kia!

Langs de straten zie ik in Canggu veel "kraampjes" met goudvissen. Geen aquariums, gewoon plastic zakjes die wij bij de dierenwinkel mee krijgen als we een vis kopen, waar de vissen dan (denk ik) de hele dag in hangen, tot ze verkocht worden of gekookt zijn door de hitte.
Voor honden zijn ze hier overigens wel goed. Er lopen veel zwerfhonden rond en hun vacht is niet zo netjes als de "huisdierhonden" maar ze zien er niet uit alsof ze doodgaan van de honger. Ik had plakjes kipfilet etc. mee toen we van de villa in Canggu naar het nieuwe hotel gingen en gooide deze op plekken waar honden stonden steeds naar ze toe. Sommigen wilden niet eens. Waarschijnlijk alleen kaviaar of kreeft. Expat honden.... uit Dubai ofzo #spoiledbrats

Onze "villa" in Canggu, Astamana Villa, leek in de eerste instantie geweldig. Vanuit mijn slaapkamer rolde ik ons privé zwembad in en het was super groot. Het was alleen ook SUPER smerig. Schoonmaken deden of konden ze niet dus na 1 nacht was ik ziek. Ziek van de huisstofmijt en schimmel in de gordijnen. We zijn toen weg gegaan en naar de kustplaats Sanur gereden. Een rustigere badplaats dan Seminyak, Kuta en Canggu. Veel Nederlanders, vooral gezinnen. Byebye hot Aussie boys :-(.

Hoogtepunten Canggu:
Lunchen @ Watercress café (clean - raw food)
Finn's Beachclub - heel Westers
The Lawn beachclub (lunch is daar geweldig - vooral de 'crab buns' - heel sfeervol met Indonesische parasolletjes.

Eenmaal ingecheckt in een heel nieuw hotel in Sanur, Grand Palace Hotel, geopend in juli 2017, besloten we iets van de Lonely Planet pocket editie te doen; dineren bij Three Monkeys. Zowel Your little black book, bij reizigers bekend als YLBB, als The Lonely Planet als nog een aantal bloggers raadden dit restaurant aan. Lekker gegeten, zeker een aanrader.

De volgende dag zijn we naar Sumawan Beach in Sanur gegaan. Het wordt daar pas na tientallen meters diep, de zee is helder en langs het strand kun je ook hier lekker 'local' eten. Aan je strandbedje wordt een heerlijke verse mango voor je gesneden door een petieterig Indonesisch vrouwtje die je het liefst mee naar Nederland wil nemen.

In de branding en in het ondiepe gedeelte van Sumawan beach zie je veel typische Balinese bootjes liggen, deze noemen ze 'Jukung'. Het lijken hele gevaartes, maar meer dan 10 man past er niet in de boot.

Vanuit Sanur kun je gemakkelijk de boot (nee niet de Jukung, waar ik het net over had, maar een grote 'fast boat') pakken naar Nusa Lembongan. Het is net als Gili, maar dan echt mooi - als het goed is. Het is de bedoeling dat je daar een nachtje of twee blijft slapen. Omdat wij al een hotel in Kuta hebben doen we dit niet. Volgende keer. Of als ik op Bali ga wonen, dan ga ik elk weekend! Kuta is trouwens net als Seminyak het Ibiza van Azië; party, party, party, eten, strand en alcohol! To be continued.......

Hoogtepunten Sanur
Eten @ Three Monkeys
De echte Indonesische bootjes op Sumawan Beach
Restaurant Massimo - de pasta wordt voor je neus vers gemaakt

Vandaag vertrekken we naar Kuta voor 3 nachten. We checken in en gaan dan naar een weeshuis in Denpasar om daar donaties te doen. Eerst gaan we inkopen doen voor het weeshuis: cadeautjes voor de kids, kleding en voedingswaren. Dit allemaal nog grotendeels van de donaties van de vorige inzameling, waarvoor dank allemaal (L). Ik houd jullie op de hoogte.

Veel liefs,
Nathalie...

• 31 Augustus 2017 - 09:28

Naomi:

Lieve Naat,

Wat leuk geschreven en wat maken jullie veel mee.
    Kijk alweer uit naar de volgende blog.

Liefs

• 31 Augustus 2017 - 09:44

Manon:

✅ gelezen ;)

• 31 Augustus 2017 - 09:46

Ron Hagenstein:

Hahaha een taxi chauffeur die Ketut heet.
    Lijkt wel verdacht veel op kentut.

:-) Pap

• 31 Augustus 2017 - 10:40

Annemieke:

Heerlijk nath, en ook super mooie foto's. Lekker genieten nu in Kuta! X

• 31 Augustus 2017 - 12:29

Rianne Kleijntjens:

Ja...nu heb ik honger! Gelukkig is het lunchtijd. hahaha..
    Fijn dat Sanur goed is bevallen na die domper van die villa...
    Geniet van Kuta XXX

• 31 Augustus 2017 - 18:01

Ralph:

Super leuk geschreven en daardoor ook superleuk om te lezen!
    Jullie doen genoeg, maken veel mee en genieten van deze mooie vakantie!
    Maar wat ik oprecht heel mooi vind is het besef wat de kinderen in Nederland hebben en
    De kinderen daar dus allemaal niet! En dat je dan op bezoek gaat en de moeite neemt voor deze mensen en ook spulletjes voor ze koopt echt respect! Zou toch eigenljk iedereen moeten doen!?!

Nu ook weer genieten op Kuta!
    Geniet maar extra want straks in NL kan je vast je winterjas alweer van zolder halen lijkt wel herfst ;)

Kijk weer uit naar de volgende blog!

-X- Ralph

• 01 September 2017 - 10:46

Aziza:

Wat een leuke blog lieverd!

Love your heart for beach and for people! (L)