Curaçao, Bo ta bunita! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Curaçao, Bo ta bunita! - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Curaçao, Bo ta bunita!

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

23 Maart 2021 | Curaçao, Curaçao

Aankomen op Curaçao voelt ondanks de 10 uur durende vlucht als thuiskomen. Landen op Hato, door de immigratie, maar dit keer ook met 9 andere formulieren ivm Corona. Maar, alles was goed en de test was negatief dus ik mocht naar binnen.

Mn tante komt me ALTIJD ophalen van de luchthaven en ik ben altijd blij haar weer te zien. Het is mijn lievelingstante en we hebben een speciale band. Dus dat zij niet dichtbij woont vind ik heel jammer. Onderweg halen we een fles Prosecco (mn tante houdt er wel van ;-)) en rijden door naar het nieuwe appartement op Jan Sofat: Caribbean Orchid.

Mijn oom en tante hebben geïnvesteerd in dit dit mooie appartement met 2 slaapkamers en 2 badkamers voor de verhuur en ik mag deze als eerste uittesten, fotograferen en de social mediakanalen hiervan opzetten: een leuke klus!

Het Jan Sofat LUX resort is echt een plaatje. Twee mooie zwembaden die verbonden zijn door een riviertje met rotsen en een Jacuzzi in het midden. Het appartement biedt ruimte voor 4 personen en ligt op de begane grond. Je kunt dit appartement bekijken op Facebook & Instagram en boeken via https://noomcuracao.com/rentals/caribbean-orchid-apartment als je meer wil weten, stuur gerust een berichtje.

In de tussentijd liep het zo goed met de promotie van het appartement dat een KLM piloot dit ook intern deelde op hun bulletin. Super leuk om in korte tijd al successen te boeken met dit mooie, luxe appartement.

Maar... er moet natuurlijk ook vakantie gevierd worden dus los van content maken en social media vullen lig ik lekker op het strand en ga ik uit eten. Dat kon hier alweer een tijdje.

Met het detoxprogramma van Detoxkoning was ik 11 kilo afgevallen voordat ik hier kwam en wil natuurlijk niet weer aankomen, dus elke ochtend sta ik om 06.30 uur op (voordat het te warm wordt) en ga ik 1,5 uur lopen. +- 10.000 stappen en 7 kilometer. En dan begin ik de dat met een homemade (recepten van Detoxkoning) smoothie.

Regelmatig drinken mn tante en ik koffie ergens, zoals bij Café Bonchi in Punda (aanrader) en bij Koffie Kaatje in Zuikertuintje. Dan leer ik mn tante hoe je Instagram moet gebruiken. Gelukkig dat ik veel geduld heb (not haha). Sorry Det ;-)

Het is lekker warm in februari/maart maar niet bloedheet. Met 28 graden en een windje en regelmatig een wolk is het heel goed uit te houden op de stranden. Zo bezoek ik Mambo Beach, Cabana Beach, Porto Marie, waar je vaak de varkens tegenkomt (één van mijn favo strandjes). Ook een bezoek aan Westpunt mocht niet ontbreken, waar je strandjes als Grote Knip (prachtig), Playa Forti (super lokaal) en Playa Lagun (geweldig en lekker eten!) hebt. Maar.... het absolute hoogtepunt van mijn westpunt bezoek was Playa Piskado.

Ik ben echt geen held. Snorkelen deed ik nauwelijks want ik zag liever niet wat er allemaal onder mij zwom. Maar na een snorkel ochtend bij Playa Piskado was ik ‘hooked’. Schildpadden van bijna een meter breed zwommen slechts centimeters van mij af. Dit strandje is heel lokaal en vissers komen hier vaak de schildpadden voeren, vandaar dat ze absoluut niet mensenschuw zijn. Dit is een must do als je naar Curaçao gaat!

Qua snorkelen is Klein Curaçao ook een aanrader. Je boekt een toer via bijvoorbeeld Mermaid Tours en zit 1,5 uur op de boot tot je Klein Curaçao bereikt. Na 3 keer kotsen ben je er (advies: neem pilletjes tegen zeeziekte, te koop bij de Botica op Curaçao). Bij aankomst weet je al dat het kotsen het waard is geweest. Het is zo mooi, een waar bounty eiland. Je kunt hier zwemmen, snorkelen met de mooiste vissen, schildpadden en soms ook roggen. Op het eiland vind je een verlaten vuurtoren en een schip wrak. Het is een heerlijke dag vertoeven.

Als je in 1 dag meer van het eiland wil zien dan alleen de stranden dan plan je een route over de vlakte van Hata naar Westpunt. Mijn tante rijdt in zo’n echte stoere JEEP dus off the road ermee. Eerst over de vlakte van Hato, waar je cactussen vindt en lekker offroad kunt crossen. Daarna door naar Watamula, een soort blow hole maar dan anders. Hier klapt de zee tegen de rotsen. De lokale bevolking zegt dat dit de plek is waar de zee ademt.

Zo vliegen mijn eerste weken om en besluit ik in totaal 2 keer te verlengen. Met een vriendin van mijn tante, mijn tante en nichtje gaan we naar Fish & Joy Bistro & Wine Bar, de ideale plek voor mensen die van wijn houden (en ook als je niet van wijn houdt zit je hier goed, ik kan dit beamen). Bestel daar absoluut de tarte tartin van pompoen en de kaasfondue. Zo lekker!

Normaal ga ik naar Curaçao en bezoek ik de bekende restaurants en mijn favoriete spots. Maar dit jaar werd het tijd voor verandering. In de bijna 8 weken op het eiland werd het tijd om nieuwe dingen te ontdekken. Zo startte ik de dag elke dag om 06.45 uur met een wandeling van 1,5 uur. Yeah really. Ging ik naar Klein Curaçao en bezocht ik plekken waar ik niet eerder geweest was, mede om mooie content te maken voor ‘Caribbean Orchid’ waar je alle tips vindt voor als je op Curaçao bent.
Nieuwe tentjes, nieuwe lunchrooms, gebakzaken, restaurants.... er is genoeg op Curaçao.

Zo drink je de lekkerste Chai Latte bij Café Bonchi en bestel je daar natuurlijk een citroen Merengue taartje bij. Je geniet van het mooiste uitzicht tijdens een zonsondergang diner bij Fort Nassau en eet heel relaxed en gezellig op het terras van Mundo Bizarro, waar regelmatig live salsa/bachata muziek te horen is.

Maar sluit het populaire ‘De Visserij’ niet uit waar je geniet van lokale vis als Mula & Dradu maar ook gamba’s en tonijn.

Een bucketlist dingetje is zeker de Christoffelberg. Ik had dit al eens eerder gedaan maar door omstandigheden nooit tot de top gekomen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Op zondagochtend om 05.00 uur ging de wekker. Rugzak vol met een banaan, broodjes en 2 liter water en gaan! Het was ruim een uur rijden naar de Christoffelberg en je moet echt vroeg beginnen in verband met de warmte.
Om 07.00 uur begonnen wij aan de klim: 2 vrouwen van 30+, een man van 50+, 3 kinderen van 9+.
De 50-plusser en de kinderen waren binnen 40 minuten boven. De twee 30-plussers na 1,5 uur. Het was een behoorlijke klim. Ik loop elke dag 6-8 kilometer maar dit was andere koek. Je moet flinke stukken echt klimmen maar na 1,5 uur en 6 koppen thee verder (ja we hadden thee bij ons) kwamen we aan en genoten we van een prachtig uitzicht. Dit was het klimmen echt waard. De trip naar beneden was moeilijker dan naar boven. Na ruim 3 uur op de Christoffelberg namen wij een duik bij Playa Forti en verzamelden we met de hele familie bij ‘De Dokterstuin’. Een lokaal restaurant met lokale gerechten zoals Kabritu Stoba (gestoofd geitenvlees), Karni Stoba (gestoofd rundvlees) en Funchi (een soort polenta “purree”). Een aanrader om van de echte lokale keuken te proeven (geen truck di pan - waar je na uitgaan en teveel drank een snelle vreetbui bevredigt).

In de tussentijd hadden onze vrienden Erik & Quinty zich bij mij en mijn moeder gevoegd en trokken we de hele week samen op.

Juist omdat ik zoveel van het eiland wilde laten zien op de social kanalen van ‘Caribbean Orchid’ deed ik zelf ook activiteiten die ik normaal niet snel zou doen hier, zoals Suppen. Dus Erik & Quinty gingen mee met nog 15 andere deelnemers en we startten deze sup tour bij de Caracasbaai. Op het Spaanse water kun je suppen zonder teveel stroming en wind, het is een afgesloten stuk zee, waar je de mooiste huizen vindt.

De eerste 10 minuten waren om te oefenen en 1 te worden met je sup board. Na 9 minuten raakte ik (samen met een begeleider en ander meisje) zo ver verwijderd van de groep, door de wind, dat terug peddelen geen zin meer had. Ondanks dat we het 100 keer geprobeerd hebben zelf te regelen, moesten we toch “de reddingsboot” bellen die ons weer terug bracht naar de groep.
Ik zou willen zeggen dat dit de eerste keer is dat ik “gered” ben, maar incidenten op Zandvoort (1995) en Skipiste in Duitsland (1999) bewijzen het tegendeel. #hetlevenvaneenkluns. Al met al was het suppen leuk!

Aan het “redden” kon ik eind van de Curaçao trip ook Gino van de security toevoegen, die ‘s avonds belangeloos kwam opdagen om kakkerlakken te vangen.

Deze vakantie had ik enorme mazzel want tijdens mijn verblijf op Curaçao was de ‘Otrobanda Culinary Walking Tour’. Een wandeling opgezet door chefkok Helmi Smeulders samen met app ‘Pocketguide’ door Otrobanda. Je stopt op 7 verschillende plekken voor een culinaire versnapering. Zo leer je Curaçao op een andere manier kennen. De Netto bar is nu een absolute aanrader geworden terwijl ik hier eerder niet van gehoord had. Bestel vooral een groen shotje en gooi een gulden in de jukebox. Maar pas op, het is een touchscreen die niet direct reageert. Dankzij de ongeduldigheid en digibeetisme van mijn tante luisterden we een half uur naar Kool & The Gang geluisterd, terwijl we Trafassi en Don Omar wilden horen!

Omdat ik het zelf altijd heel fijn vind om tijdens mijn vakanties/reizen iets voor goede doelen te doen (weeshuizen, armoede, dieren) mocht een bezoek aan Rescue Paws Curaçao niet ontbreken. Oprichter Mirjan en haar man Gerard zetten zich belangeloos in voor straathonden op Curaçao. En het zijn er helaas oneindig veel. Zo was het er pas nog een dichtgeknoopte plastic zak met puppy’s gedumpt langs de weg. Slechts 1 heeft het overleefd (Stip, zie Insta: Stipagram). Mirjan, Gerard en de toppers van vrijwilligers waaronder Anne & Selma geven elke dag meer dan 100 (en oplopend) honden te eten, knuffelen met ze en zorgen voor alles wat de honden nodig hebben om gezond en happy te zijn. Zo gaat er ruim 750 kilo voer (bijna €2000,-) per maand doorheen. Door de inzameling die ik opstartte in mijn netwerk heb ik 350 kilo voer kunnen doneren. Daarvoor wil ik iedereen die gedoneerd heeft nogmaals enorm bedanken! Een shout out naar jullie!
Wil je net als mijn moeder en ik nog meer doen voor deze toppers? Adopteer dan een hondje op afstand. Dit kan al vanaf €15,- per maand en dankzij jou hebben zij een liefdevol en gelukkig leven. Dit kan via: https://rescuepawscuracao.com/become-a-remote-owner/
Natuurlijk kun je ook een hondje daadwerkelijk adopteren. Ook hiervoor vind je informatie op de site. Zo neem ik een hondje mee terug voor iemand anders (vluchtbegeleider).

Mijn laatste dagen vulde ik met strand, zwembad, eten en familie. Zo leerde ik super leuke nieuwe mensen kennen met wie we een dagje gin drinken op Porto Marie deden, al relaxend op een vlot. Alles is mogelijk op Curaçao.

Ik ben ontzettend dankbaar dat ik dit soort dingen kan doen. Zo moest mijn baas toch toestemming geven voor bijna 8 weken weg (Poort, bedankt!) en mocht ik in het nieuwe en luxe appartement van mijn oom en tante blijven (Dank lieve Det & Nouaf) en heeft mijn moeder mijn stem machtiging opgepakt en voor mij gestemd (zo belangrijk!) en kon ik hier alles doen waar ik zin in had. En natuurlijk dankbaar voor alle mensen die tijdens deze 8 weken op mijn pad zijn gekomen. Ontzettend veel gelachen en leuke gesprekken gevoerd. En dan soms zomaar met iemand die je daarna nooit meer ziet, maar die toch een speciale rol in mijn tijd hier gespeeld heeft. Memories last forever!

Curaçao, my second home: I’ll be back!

  • 23 Maart 2021 - 04:03

    Dettie:

    Het was heerlijk jou en later ook Baps hier te hebben . Ik denk niet dat ik.iemand ken die zo goed iets kan promoten. Weet zeker dat the Caribbean Orchid zal lopen na de K....... lockdown. Dushi bedankt voor alles en met name je enthousiasme en positiviteit en ooit lukt het je een kakkerlak te killen.
    Love you

  • 23 Maart 2021 - 06:12

    Baps:

    lieve Naat,
    Wat een heerlijk verhaal weer geschreven. Heb 3 weken genoten van de vakantie. Fijn dat we na 20 jaar Curaçao eindelijk bij Fort Nassau hebben gegeten, echt de moeite waard. En dan ook de hondjes maar ook de poesjes, gelukkig bestaan er ook nog heel veel goede mensen die voor deze beestjes zorgen. Ben ook wel blij dat je weer terug komt hoor. Dikke kus

  • 23 Maart 2021 - 09:11

    Naomi Veltman:

    Wat een superleuk verhaal om te lezen.
    Het ziet er naar uit dat je een super vakantie hebt gehad
    Kom nu maar snel terug want we missen je!!

    Xxx

  • 23 Maart 2021 - 13:57

    Joke:

    Lieverd,
    Super leuk om jou enthousiaste verhalen te lezen, ( Curaçao is toch voor mij dichterbij gekomen)Fijn dat je weer een inzamelingsactie op touw hebt gezet.
    Daardoor kunnen de honden weer groeien.
    Goeie vlucht terug, enne toch fijn dat je weer terug komt.
    Liefs Joke.

  • 23 Maart 2021 - 16:26

    Ron:

    Ik ben echt blij dat je het heel fijn hebt gehad, maar ik ben nog blijer dat je
    morgen weer thuis bent. (L)

  • 24 Maart 2021 - 09:33

    Rianne:

    Lieve schat,

    Ik krijg gelijk weer de kriebels om na 13 jaar toch weer eens naar Curaçao te gaan en dan te verblijven in het appartement van je oom en tante. Wat een avonturen....alsof ik weer even 22 jaar ben en de geweldige tijd die ik daar heb gehad herbeleef!
    Je bent een inspiratie voor velen lieverd.
    Kom nu maar snel langs, zodat je met Nika kan knuffelen!!

    KUS!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Nathalie Hagenstein, geboren in Amsterdam. Augustus 1987. Afgestudeerd HBO Communicatie. Vorige werkgever: Reed Elsevier Huidige werkgever: New Sales Company - A Marketing Media Agency Functie: Sales Manager Hobby: fotografie - check out KISS MY CAM Gestart met de blog tijdens mijn eerste vrijwilligerswerkreis naar Sri Lanka. Aan deze reis bezoeken aan Thailand, Kuala Lumpur en de Malediven vastgeplakt, daarna de smaak te pakken gekregen en Java, Bali, Lombok, Dubai, Mexico, Curaçao en steden als Praag, Wenen, Lissabon, Madrid, Rhodos, Kopenhagen, Istanbul, Lissabon, Sevilla, Valencia, Boedapest en Rome bezocht sindsdien. Voor die tijd al twee mooie reizen door de VS gemaakt en steden als Miami, New York, Las Vegas, LA en San Francisco gezien. Favo reisquote van de profeet Mohammed: "Dont tell me how educated you are.... tell me how much you have travelled"

Actief sinds 02 Maart 2015
Verslag gelezen: 853
Totaal aantal bezoekers 150934

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 15 Oktober 2023

Kuala Lumpur, Maleisië

11 September 2023 - 12 Augustus 2023

Santorini

26 Mei 2022 - 28 Mei 2022

Hamburg

12 Juli 2021 - 18 Juli 2021

Ibiza

11 Augustus 2020 - 20 Augustus 2020

Griekenland: Thessaloniki

02 April 2020 - 13 April 2020

Krakau

07 Februari 2020 - 10 Februari 2020

Boedapest

28 Augustus 2019 - 01 September 2019

Valencia

20 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Sevilla

03 Januari 2019 - 28 Januari 2019

Curaçao

20 September 2018 - 23 September 2018

Lissabon

14 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Mexico

31 Mei 2018 - 04 Juni 2018

Rhodos

24 Augustus 2017 - 07 September 2017

Bali, Indonesie

19 Augustus 2017 - 23 Augustus 2017

Dubai

26 Mei 2017 - 28 Mei 2017

Kopenhagen

20 Januari 2017 - 23 Januari 2017

Praag

24 Juni 2016 - 16 Juli 2016

Indonesie 2016

10 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Istanbul

05 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Wenen

30 Oktober 2015 - 01 November 2015

Madrid

17 Augustus 2015 - 30 Augustus 2015

Curacao

12 Juni 2015 - 15 Juni 2015

Rome

11 Mei 2015 - 18 Mei 2015

Malediven

14 Maart 2015 - 11 Mei 2015

Sri Lanka

21 April 2015 - 27 April 2015

Krabi, Thailand

20 April 2015 - 21 April 2015

Kuala Lumpur, Malaysia.

Landen bezocht: