Hmmmm... Lice soup, love it! - Reisverslag uit Nittawela, Sri Lanka van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Hmmmm... Lice soup, love it! - Reisverslag uit Nittawela, Sri Lanka van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Hmmmm... Lice soup, love it!

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

30 Maart 2015 | Sri Lanka, Nittawela

Na een indrukkwekkende week te hebben beleefd en deze verschrikkelijk af te hebben gesloten (komt aan het einde van mijn blog) zit ik hier nu alweer twee weken. Ik heb er spijt van dat ik niet eerder ben gaan reizen want ik merk dat ik elke dag zoveel leer. Verschillende talen, verschillende culturen en gebruiken. De Islamitische profeet Mohammed heeft ooit gezegd: "Dont tell me how educated you are, tell me how much you have travelled". Hier ben ik het meer dan mee eens. In twee weken Sri Lanka heb ik al meer geleerd dan tijdens 1 jaar HBO.


Afgelopen weekend zijn we met een grote groep vanuit het huis vertrokken naar een plaatsje in the 'countryside' genaamd Ella. In de lonely planet wordt gezegd dat de treinrit van Kandy (waar ik zit) naar Ella en andersom de mooiste treinrit ter wereld is, dus uiteraard zijn wij met de trein gegaan. Een rit van maar liefst 7 uur, die het absoluut meer dan waard was. Groene landschappen, thee plantages, een en al natuur. Typisch Azie. We waren over de gehele trein verdeeld want er waren geen treinkaartjes meer beschikbaar. Uiteraard zat ik in de eerste klas waar het ijskoud was van de airco. Dit was totaal niet nodig geweest want de tweede klas was net zo mooi en had alleen geen airco (wat wel goed was). Het is een gewoonte om gewoon in de deuropening van de trein te gaan staan en er soort van uit te hangen. De trein gaat niet zo hard als in Nederland. In mijn hele leven ben ik volgens mij niet meer dan 5 keer met de trein geweest en hier ga ik er gewoon 7 uur in zitten met veel plezier. Het treinkaartje kostte overigens maar (omgerekend) 8,50 euro.

Eenmaal aangekomen in Ella een super leuk weekend beleefd, geklommen, watervallen gezien en een Aryuvedische massage gekregen. Het hotel kostte nog geen 9,80 euro per persoon per nacht. De terugreis deden wij met de bus tot mijn grote spijt. Grootste fout van mijn leven. Als je in Amsterdam in de bus stapt (dan is het al verschrikkelijk) en je denkt 'Poeh, deze bus zit echt vol' dan ben je dus nog nooit in Azie geweest. Hier bestaat VOL namelijk niet. Op elkaar, onder elkaar, op het dak, aan de deur hangend.... De bus is in hun optiek NOOIT vol.

De buschauffeur zit de hele dag op rood achtig tabak te kauwen en spuugt het vervolgens uit het raam. Aangezien ik altijd achter de buschauffeur ga zitten zodat ik niet misselijk word (zo kan ik op de weg kijken) hoop ik elke keer weer dat het uitgespuugde tabak niet door de wind weer door het volgende raampje naar binnen waait, want daar zit ik.

Over het weeshuis heb ik alweer veel te leuke anekdotes waar ik de verstandelijk beperkten en gehandicapten ook keer op keer voor bedank. Ze snappen alleen helemaal niks van wat ik zeg, dus ik kan het net zo goed tegen de muur zeggen...

Vandaag kwam de zuster (non) met een emmer water, zeep en een luizenkam om de rolstoelgroep te kammen en te ontluizen. Zij kamt dan de haren en wast het kammetje met water en zeep af in de emmer. In de emmer drijven dus luizen, eitjes en losse haren. Nog geen 10 seconden later zie ik een van de jonge dames die emmer leegdrinken. Lekker bakkie luizensoep!

Vandaag was ik aan het dansen met mijn favoriete kindje Yacintha. Ze had een chocolade cakeje in haar hand en er was een mini kruimel op de grond gevallen. Vervolgens stond ik erop en begon ze tegen me te schreeuwen. Schijnbaar moest het onaangeraakt op de grond blijven liggen zodat ze later nog wat had. Ik kwam niet meer bij. Kreeg gelukkig nog wel een knuffel van haar toen ik weg ging....

Er is ook een meisje die Naomi heet en iedereens eten af pakt en op eet. Het tegenovergestelde van mijn lieve zusje Naomi die nooit iets eet en alles wat ze eet eerst helemaal zeeft en uit pluist... Hahahaha! Ik kan wel uren doorgaan over anekdotes vanuit het weeshuis, maar in de volgende blog volgen er vast meer....

Ik ben vorige week gaan white water raften, super leuk en heerlijk gezwommen in de rivier. Ik heb de begeleider laten beloven dat er in die desbetreffende rivier geen krokodillen waren. Volgens hem waren daar alleen vegetarische krokodillen... haha!

Ik wil toch nog even een momentje nemen om een aantal mensen in het specifiek te bedanken voor hun donatie. Ik heb een grote stereotoren met twee boxen, heel veel medicijn voorraad en heel veel babyvoeding kunnen kopen. Er is zelfs nog budget over voor een grote vogelkooi voor op de kinderzaal (voor de kids die niks anders kunnen dan liggen en kijken is dit heel bijzonder). Heel er bedankt Ouafae, Mootje, Sarah, Naomi, Manon, Elise, Kim, Amber, Rianne en Pauline! Veel dank en liefde vanuit het weeshuis.

Ook kan ik jullie met blijdschap meedelen dat de lijst met dieren die ik gezien heb is uitgebreid. Er zijn bijgekomen:
Een krokodil (in de rivier zien zwemmen)
Een vleermuis
Een hert (die op een hond met rabies leek, ik wist het niet zeker wat het nou precies was).
En een Gekko. Deze komt ook net als de kakkerlak alleen tevoorschijn wanneer ik de badkamer in loop.

Ik wacht er nog steeds op om een levende luis te zien. (dode heb ik genoeg gezien). Ik heb wel de hele dag jeuk op mijn hoofd maar ik denk dat dat psychologische luizen zijn. Op het moment dat je namelijk aan luizen denkt dan voel je ze automatisch op je hoofd lopen, ondanks dat ze er niet zijn. Vandaag met de stijltang in de weer geweest in de hoop dat ze de brandgeur in mijn haar niet aan kunnen :-).

Helaas moet ik deze blog toch triest afsluiten.. Wij kwamen zondag terug van een super gezellig weekend in Ella en er werd ons meegedeeld dat onze huisgenoot die onderweg was naar de luchthaven uit de trein gevallen is en overleden is. Iedereen was in complete shock, een verdrietige boel. Vandaag werd duidelijk dat ze niet gevallen is maar bewust zichzelf uit de trein heeft laten vallen. Zij zat in de deuropening naast een jongen die ook bij ons in het huis zat en hij heeft alles gezien. Ze heeft een afscheidsbrief achter gelaten (blijkt) en zo werd duidelijk dat zij zichzelf bewust van het leven heeft beroofd... Verschrikkelijk voor haar... Het huis is vandaag niet hetzelfde als de afgelopen weken.
Hopelijk is zij nu op een plek waar zij graag wilde zijn en heeft zij haar rust gevonden.

Verder wil ik jullie bedanken voor alle leuke reacties op mijn blog. Ik vind het keer op keer leuk om te lezen. Heel erg bedankt!

Tot snel weer en veel liefs,

Nathalie

  • 30 Maart 2015 - 16:25

    Elise:

    Hi lievie, ik ben zo trots op je! Misschien is deze reis het begin van nog vele mooie reizen. De wereld ligt aan jou voeten...
    Ben blij dat je het naar je zin hebt, geniet en leert. Liefs xxx

  • 30 Maart 2015 - 16:28

    Dettie:

    heel triest dat een jong meisje dit wil en nog triester dat niemand het gezien heeft maar hopelijk heeft ze de rust nu die ze zocht.
    Even over die massage. Toevallig was er hier iemand over uit chili en die gaf ook die massage. Ik ben hem gaan doen onder begeleidng van mijn fysiotherapie ivm mijn rug. Ik kreeg dus een massage met 4 handen. Pijn is in dit geval fijn. Heeeeerlijk. In juni komt hij weer en dan sta ik als eerst bij hem op de stoep,
    Doe je ook joga inmiddels. ben zo blij dat je dit bent gaan doen. Is voor iedereen goed om eens uit te vliegen. Dit en deze ervaring neemt niemand je meer af.
    Leuk weer je verhaal te lezen. Ga zo door.
    Veel liefs uit dushi Curacao

  • 30 Maart 2015 - 16:44

    Mo Sjaak:

    Heey schat,

    Geweldig je blog. Ben blij voor je dat je het naar je zin hebt. Leuke verhalen en ook minder leuke jammer genoeg. Geniet ervan! En maak er wat leuks van! Kijk uit naar je volgende blog.

    Groetjesss

  • 30 Maart 2015 - 16:46

    Robin:

    Hi lief!!!

    Wat een heerlijk verhaal weer ☺️ Leef helemaal met je mee zo!
    Leuk om ook een foto van de groep te zien voor mijn beeldvorming haha.
    Het gaat zooo snel maar je spookt ook aardig wat dagen door mijn hoofd, wat zal ze aan het doen zijn? Hoe laat is het?
    Geniet van alles wat op je pad komt, trots op jou!
    XXX

  • 30 Maart 2015 - 17:34

    Maryam :

    Hey kanjer,

    Wanneer ik jou blog lees dan voelt het alsof ik alles kan zien!
    Geweldig om zoveel mooie dingen te hebben gedaan en gezien.
    Kan je nagaan hoeveel je leert door naar een ander land te gaan en andere mensen te ontmoeten.

    Wat erg te horen van je huisgenoot. Blijkbaar zat ze in een situatie waardoor ze vond het niet waard was om voor te blijven leven. Natuurlijk niet leuk om dichtbij mee te maken.
    Probeer het je niet al te lang bezig te houden
    De tijd vliegt voor je het weet kom je weer terug.

    Stuur als je kan wat foto's dan kunnen we allemaal meegenieten.
    Ik kijk uit naar je volgende blog.

    Love you

  • 30 Maart 2015 - 19:18

    Maouassif:

    Hoi schat,

    Weer een verhaal, gewoon van te genieten.
    Zie je Nathalie weer wat geleerd over de profeet.
    Zowiezo weet je al meer dan een gemiddelde moslim

  • 30 Maart 2015 - 20:00

    Ome Toon:

    Leuk te zien dat je het zo naar je zin hebt!! Geniet ervan want dit is een once-in-a-livetime-experience heel wat anders dan even op en neer naar de Efteling. Pas op voor krokodillen want lees net op Google dat Vegetarische krokodillen alleen op de Veluwe voorkomen. Heel veel plezier en ik blijf saemn met Jacq en Steef je verslagen lezen.

  • 30 Maart 2015 - 20:54

    Caterina:

    Nathalie,

    Leuk om dit allemaal te lezen. Mooi voor je om dit mee te maken, wordt je een rijker mens van !

  • 30 Maart 2015 - 21:38

    Pauline:

    Lieve schat, weer heerlijk om te lezen en wie weet ga je nog wel meer reizen maken. Nu heb je de smaak te pakken. Fijn om te lezen dat je zoveel kon kopen voor het weeshuis. Kijk weer uit naar je volgende anekdotes. Xxx

  • 31 Maart 2015 - 10:12

    Marja Meyer:

    Hoi lieverd, wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat en geniet daar. Het klinkt echt heel bijzonder en je schrijft heel leuk! Natuurlijk wel vreselijk van dat meisje :-( kan me voorstellen dat jullie daar van slag van zijn, zo erg! En heb jijzelf ook nog een slokje luizensoep geprobeerd ;-) Ik hoop dat ze daar lief voor de dieren zijn. Dikke kus en liefs van Marja xxx

  • 31 Maart 2015 - 17:11

    Ron Hagenstein:

    Grappig vegetarische krokodil. Ik heb een leuk verhaaltje over "kleinzoon" Harvey.
    Ik liet hem uit en wij liepen het grasveldje op tegenover mijn huis. Daar was een stel
    ganzen. Het alphamannetje van deze ganzen kwam met uitgestoken vleugels en sissend
    op ons afgerend. Harvey begon weg te rennen. Toen ik vervolgens met uitgestrekte armen
    gillend op de gans kwam afrennen en de gans maakte dat hij wegkwam ging dappere Harvey
    er achteraan. Ik ben blij dat je er vindt wat je zoekt en tel de dagen dat ik je weer hier kan zien.

    kus pap

  • 02 April 2015 - 11:55

    Natalie:

    hey Nathalie,
    wat geweldig om je verhalen te lezen.
    We liggen elke keer dubbel.
    heel veel plezier nog daar!
    kus Natalie en Loes

  • 04 April 2015 - 22:30

    Frank:

    Heerlijk om te lezen, bedankt voor de goede tip. Ik heb genoten van de belevenissen. Trots!
    Groet. Frank

  • 05 April 2015 - 18:56

    Fancy Nancy:

    Wauuwww wat een leuk verhaal en minder leuk en heftig betreft je huisgenoot.. Wat geweldig en super leuk dat je deze ervaring deelt met je familie en vrienden.. Betreft je lijst met dieren.. Ik moet er niet aan denken krokodillen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Nathalie Hagenstein, geboren in Amsterdam. Augustus 1987. Afgestudeerd HBO Communicatie. Vorige werkgever: Reed Elsevier Huidige werkgever: New Sales Company - A Marketing Media Agency Functie: Sales Manager Hobby: fotografie - check out KISS MY CAM Gestart met de blog tijdens mijn eerste vrijwilligerswerkreis naar Sri Lanka. Aan deze reis bezoeken aan Thailand, Kuala Lumpur en de Malediven vastgeplakt, daarna de smaak te pakken gekregen en Java, Bali, Lombok, Dubai, Mexico, Curaçao en steden als Praag, Wenen, Lissabon, Madrid, Rhodos, Kopenhagen, Istanbul, Lissabon, Sevilla, Valencia, Boedapest en Rome bezocht sindsdien. Voor die tijd al twee mooie reizen door de VS gemaakt en steden als Miami, New York, Las Vegas, LA en San Francisco gezien. Favo reisquote van de profeet Mohammed: "Dont tell me how educated you are.... tell me how much you have travelled"

Actief sinds 02 Maart 2015
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 150834

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 15 Oktober 2023

Kuala Lumpur, Maleisië

11 September 2023 - 12 Augustus 2023

Santorini

26 Mei 2022 - 28 Mei 2022

Hamburg

12 Juli 2021 - 18 Juli 2021

Ibiza

11 Augustus 2020 - 20 Augustus 2020

Griekenland: Thessaloniki

02 April 2020 - 13 April 2020

Krakau

07 Februari 2020 - 10 Februari 2020

Boedapest

28 Augustus 2019 - 01 September 2019

Valencia

20 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Sevilla

03 Januari 2019 - 28 Januari 2019

Curaçao

20 September 2018 - 23 September 2018

Lissabon

14 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Mexico

31 Mei 2018 - 04 Juni 2018

Rhodos

24 Augustus 2017 - 07 September 2017

Bali, Indonesie

19 Augustus 2017 - 23 Augustus 2017

Dubai

26 Mei 2017 - 28 Mei 2017

Kopenhagen

20 Januari 2017 - 23 Januari 2017

Praag

24 Juni 2016 - 16 Juli 2016

Indonesie 2016

10 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Istanbul

05 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Wenen

30 Oktober 2015 - 01 November 2015

Madrid

17 Augustus 2015 - 30 Augustus 2015

Curacao

12 Juni 2015 - 15 Juni 2015

Rome

11 Mei 2015 - 18 Mei 2015

Malediven

14 Maart 2015 - 11 Mei 2015

Sri Lanka

21 April 2015 - 27 April 2015

Krabi, Thailand

20 April 2015 - 21 April 2015

Kuala Lumpur, Malaysia.

Landen bezocht: