De kop is eraf - eerste trip 2017: Praag! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu De kop is eraf - eerste trip 2017: Praag! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

De kop is eraf - eerste trip 2017: Praag!

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

20 Januari 2017 | Tsjechische Republiek, Praag

20 januari 2017... nieuw jaar, nieuwe kansen, nieuwe stedentrips! En dan wel het mooie Tsjechische Praag om mee te beginnen. Veel over gehoord, nog nooit geweest. Tijd om ook deze metropool te ontdekken.

Voor het eerst ging op Schiphol alles prima. Uiteraard werd ik (weer) gestript op stoffen die in explosieven zitten, maar verder niks aan het handje. Misschien moet ik mezelf overigens eens goed afvragen waarom ik dit elke keer heb bij de douane.... haarkleur? Zoekgeschiedenis Google (Sam Klepper, Mieremet, zussen Holleeder?!) of is het echt gewoon steeds puur toeval (reis na reis!!??).

In het vliegtuig ben ik mij pas gaan verdiepen in Praag. Boekje gelezen en wat blijkt: Tsjechen zijn GEK op bier. Ze drinken maar liefst 160 liter per jaar, per kop! Die zullen wat af kotsen in een jaar zeg!

Dag 1: -5 graden en 13,2 km gelopen!
Praag staat bekend om de mooie architectuur. Ons hotel bevond zich aan de kant van de Oude Stad, het mooiste deel van Praag vond ik zelf. Met ons Praag boekje liepen we naar het Oude Stadsplein dat met haar vele bezienswaardigheden vele toeristen naar zich toe trekt. De Orloj, oftewel de grote klok, is de grootste trekpleister van het plein. Binnenin deze klok verschuilen de 12 apostelen van Jezus zich. Deze 12 apostelen laten elk uur hun koppie even zien. Duurt 20 seconden en dan gaan ze weer naar binnen. Het is hier namelijk -5!

Als je doorloopt langs de Orloj kom je op een gegeven moment bij de Karelsbrug dat mooi uitzicht biedt en de oude stad van de wijk Mala Strana scheidt. Aan het einde van de brug heb je een soort opstapplaats voor bootjes die over de Moldau varen. Tevens is daar het Zwanenmeer. Niet die van Tsjaikovsky maar een echt zwanenmeer vol zwanen, ganzen en eenden. En….. OTTERS! Ik heb nog nooit in mijn leven een echte otter gezien en daar was ie… Hij zwom zich door alle zwanen heen naar de grote groep mensen die aan de kant brood stonden te voeren. Ik dacht eerst dat het een bever was of eigenlijk dat Otters en Bevers hetzelfde waren, maar otters hebben een dunne rattenstaart en bevers hebben een dikke platte staart (nu weet jij het ook!). Deze kan mooi van mijn ‘ooit geziene dieren’ checklist af.

Een echte must-do in Praag is met een oldtimer door de stad rijden. Het dak is open, maar je krijgt dekens die helemaal niks helpen. Maar… zeker de moeite waard om te doen. Echt zo’n bucketlist dingetje ;-).

Na de tocht in de oldtimer hadden we het behoorlijk koud. We besloten naar het choco café te gaan! Deze stond heel hoog aangeschreven in ons reisboekje dus wij op zoek naar het choco café U Cervene Zidle, wat de rode stoel betekent. 2 warme chocomelk met cream graag. Allereerst is in dit soort landen de slagroom zonder suiker, gatverdamme! Ik kom uit een slagroom familie en die zouden over de vloer rollen hiervan. Daarnaast was de chocomelk in dit welbekende choco café meer dikke blokken gesmolten pure chocolade met een theelepeltje melk... een dikke massa beende zich vanuit het glas mijn slokdarm in. Dat was 1 slokje en daar heb ik het bij gelaten. Geef mij maar Nes Quick! Deze tip mogen ze van mij uit het boekje halen.

De wisselkoers hier snap ik helemaal geen reet van. Ik pin 10.000 Tsjechische kroon. Dat is volgens mijn bank 413,93 euro. Volgens mijn currency converter app is dat 369,72 euro. Waar zit het verschil? Afijn, ik dacht boeiend, who cares?! Maar na het kopen van spullen achteraf schrikken van de prijs is het toch ook niet… Laatst was ik met Annemiek in Haarlem, shoppen. Daar zagen we een muts met een bolletje erop bij H&M voor 10,00 euro. Toen zei ik; "nee man, zonde An! Bij de Primark kost deze muts 2 euro! Toen zei Annemiek nog tegen me; “Echt grappig dat je af en toe zo zuinig bent!”. Ze had er nu bij moeten zijn. Ik zag een leuke oranje muts met een bolletje erop die ik wilde hebben. Doordat ik die wisselkoers hier niet begrijp dacht ik: ik koop hem gewoon. Bleek dat die oranje muts uiteindelijk 37,00 euro kostte. En dan te bedenken dat ik geen 10,00 euro voor een muts in Nederland uit wilde geven… door de kou werken mijn hersens niet helemaal meer.

Snel verder lopen met mijn knal oranje muts. Mijn moeder blij want die kon mij overal makkelijk terug vinden. Net als vroeger eigenlijk, dat mijn zusje en ik gele pakjes aankregen als we naar de Efteling gingen, zodat we makkelijk vindbaar waren. Eigenlijk moet ik deze muts bij haar declareren!

De tweede dag was het -6 graden. Weer een graadje kouder. Onze spieren en botten werkten ook nog maar voor 65% toen we het hotel ’s ochtends verlieten. Eerst het ‘to-do’ lijstje afwerken van wat we nog allemaal wilden zien. Josefov, de Joodse wijk in Praag met haar vele Synagogen en de Joodse begraafplaats was interessant. Ik wil altijd overal iets over weten, dus ga ik op Wikipedia dieper in op alle onderwerpen. Wat blijkt nou… Op een Joodse begrafenis zijn geen bloemen, is geen muziek en de vrouw of de ouders/kinderen van de overledene rouwen een jaar. Dan mag je in dat jaar niet naar feestjes of andere uitgaansgelegenheden. En hoe wij lekker een plakje cake eten na de begrafenis, eten de Joden brood met een ei. Het ei staat symbool voor leven. Het lijkt dood te zijn, maar als het bebroed wordt komt er leven uit. Vond ik wel een interessant feitje.

We zijn verder gaan lopen naar de St. Nicolaaskerk en toen de straten omhoog om te lunchen bij Restaurant Bellavista, waar ook vele sterren hebben gegeten, onder andere Sean Connery en The Rolling Stones. Hiervandaan konden we ook de “Eiffeltoren” van Praag zien die uitzicht biedt over de hele stad. Dit konden we vanaf Bellavista al, dus dat scheelde weer een klim van een paar honderd meter!

En wat natuurlijk niet aan onze reis mocht ontbreken: het eten van een Trdlnik. De donut/bolus-achtige Praagse lekkernij met slechts 1 klinker in de naam kun je laten vullen met slagroom, ijs, Nutella en vele andere calorie rijke producten. Ik persoonlijk vond het meer een bonk deeg dat je in je mond stopte, maar als je honger hebt smaakt alles. Mijn moeder vond het heerlijk.

Na twee hele dagen door deze mooie stad te hebben geslenterd, denk ik dat we de allermooiste bezienswaardigheden van Praag hebben gezien. Het enige wat nog mist is het dansende huis… wellicht de volgende keer!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende trip…

Liefs,
Nathalie

  • 23 Januari 2017 - 10:22

    Ron Hagenstein:

    Leuk dat jullie genieten. Het verschil tussen "converter" en feitelijk betaalde koers is
    het verschil tussen bieden en laten. Als jij 10.000 kronen koopt betaal je de laatprijs,
    maar als jij ze later wilt verkopen krijg je de biedprijs. Het verschil is voor een valuta
    erg groot omdat Tsjechie geen economisch wereldwonder is.
    xxx pap

  • 23 Januari 2017 - 10:35

    Annemieke:

    Hahaha NATH! DIE MUTS! Was die muts bij de H&M toch niet zo gek ;-) Vond 'm er overigens wel heel leuk uit zien op de foto's.
    Trdlnik vond ik echt heel lekker, maar misschien ook doordat ik hem vol had laten stoppen met witte chocolade, room en slagroom. Ben blij dat je het zo leuk heb gehad, echt een mooie stad he! What's up next? xxx

  • 23 Januari 2017 - 11:21

    Laura:

    Whaaaah! Praag is zo leuk en wat hebben jullie leuke dingen gedaan! Ik wist helemaal niet dat er ook een oldtimer reed! Super vet!

    Enne, die muts. Jou staat ook alles hè! Hoe goedkoop of duur het ook is! ;)

    Xxxx!

  • 23 Januari 2017 - 14:04

    Albrecht:

    Hoi Nathalie,
    Leuk om te lezen! Heel veel plezier daar nog.

    Gr. Albrecht

  • 23 Januari 2017 - 14:04

    Elise:

    Hahah ja inderdaad die muts! Dat je hem nog maar vaak mag dragen dan he??
    Leuk om weer te lezen, fijn dat jullie genoten hebben!

    Liefs! xxxx

  • 23 Januari 2017 - 15:01

    Rianne:

    Kanjer! Wat leuk weer om te lezen...
    Heerlijk dat je zo genoten hebt.
    KUS

  • 23 Januari 2017 - 22:05

    Manon:

    Fijn dat je genoten hebt lief. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Nathalie Hagenstein, geboren in Amsterdam. Augustus 1987. Afgestudeerd HBO Communicatie. Vorige werkgever: Reed Elsevier Huidige werkgever: New Sales Company - A Marketing Media Agency Functie: Sales Manager Hobby: fotografie - check out KISS MY CAM Gestart met de blog tijdens mijn eerste vrijwilligerswerkreis naar Sri Lanka. Aan deze reis bezoeken aan Thailand, Kuala Lumpur en de Malediven vastgeplakt, daarna de smaak te pakken gekregen en Java, Bali, Lombok, Dubai, Mexico, Curaçao en steden als Praag, Wenen, Lissabon, Madrid, Rhodos, Kopenhagen, Istanbul, Lissabon, Sevilla, Valencia, Boedapest en Rome bezocht sindsdien. Voor die tijd al twee mooie reizen door de VS gemaakt en steden als Miami, New York, Las Vegas, LA en San Francisco gezien. Favo reisquote van de profeet Mohammed: "Dont tell me how educated you are.... tell me how much you have travelled"

Actief sinds 02 Maart 2015
Verslag gelezen: 1957
Totaal aantal bezoekers 150613

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 15 Oktober 2023

Kuala Lumpur, Maleisië

11 September 2023 - 12 Augustus 2023

Santorini

26 Mei 2022 - 28 Mei 2022

Hamburg

12 Juli 2021 - 18 Juli 2021

Ibiza

11 Augustus 2020 - 20 Augustus 2020

Griekenland: Thessaloniki

02 April 2020 - 13 April 2020

Krakau

07 Februari 2020 - 10 Februari 2020

Boedapest

28 Augustus 2019 - 01 September 2019

Valencia

20 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Sevilla

03 Januari 2019 - 28 Januari 2019

Curaçao

20 September 2018 - 23 September 2018

Lissabon

14 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Mexico

31 Mei 2018 - 04 Juni 2018

Rhodos

24 Augustus 2017 - 07 September 2017

Bali, Indonesie

19 Augustus 2017 - 23 Augustus 2017

Dubai

26 Mei 2017 - 28 Mei 2017

Kopenhagen

20 Januari 2017 - 23 Januari 2017

Praag

24 Juni 2016 - 16 Juli 2016

Indonesie 2016

10 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Istanbul

05 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Wenen

30 Oktober 2015 - 01 November 2015

Madrid

17 Augustus 2015 - 30 Augustus 2015

Curacao

12 Juni 2015 - 15 Juni 2015

Rome

11 Mei 2015 - 18 Mei 2015

Malediven

14 Maart 2015 - 11 Mei 2015

Sri Lanka

21 April 2015 - 27 April 2015

Krabi, Thailand

20 April 2015 - 21 April 2015

Kuala Lumpur, Malaysia.

Landen bezocht: