Scandinavië is meer dan alleen Knäckbrod en Ikea! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Scandinavië is meer dan alleen Knäckbrod en Ikea! - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Scandinavië is meer dan alleen Knäckbrod en Ikea!

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

01 Juni 2017 | Denemarken, Kopenhagen

Ik ben alweer bijna een week terug uit Kopenhagen en kom er nu pas aan toe deze blog te posten. Ik heb de meest hectische week achter de rug....

Tot iedereens (behalve Feyenoord supporters) grote blijdschap stond Ajax in de finale tegen Manchester, welke zich afspeelde in Stockholm. Omdat wij daar natuurlijk allemaal naartoe gingen om Joel en Ajax te supporten vlogen wij woensdag 24 mei naar Stockholm. Ik heb nog nooit een Europese vlucht in een Jumbo Jet gedaan, dus toch weer een nieuwtje in deze blog ;-).

We zaten met de zanger van het Ajax clublied in het vliegtuig, die het overigens heel leuk vond om even door de speakers van de Jumbo jet de boel mee te krijgen. Het vliegtuig ging los! Wij vlogen met zijn zessen en ook Brian was mee. Brian wilde graag bij de vleugel zitten. Hij heeft een stuk of 231 foto's gemaakt in die 1,5 uur vliegen. Daar komt vast een leuk plakboek uit.

We landden rond een uur of 11.00 en werden gelijk vanuit het vliegtuig met een bus vervoerd naar Stockholm, nabij het stadion. Daar namen we de overvolle metro naar de Ajax Fanzone. In de metro was het al 1 groot feest met zingende en springende (want wie niet springt die is geen Jood...) supporters. Ik dacht echt dat die metro van de rails af zou gaan. Tussen twee muren wordt dat dan net een flipperkast. Zie het al helemaal voor me.

Eenmaal aangekomen op de Ajax Fanzone was het tijd voor een borrel, het was namelijk al een uur of 13.00! Het was daar 1 groot feest. Dreetje Hazes pompte uit de speakers en het bier vloeide rijkelijk overal. Zo rijkelijk dat er ook mee gegooid werd. En met stoelen en vuurwerk (op mensen) dus tijd om weg te gaan. Dat is iets wat ik echt niet begrijp... Hoe haal je het in je 2 hersencellen tellende hoofd om vuurwerk op mensen te gooien. Mensen die 1 zelfde doel hebben: Ajax supporten en vieren dat Ajax in de finale staat....

Anyway... dat mocht onze pret niet drukken. We gingen terug naar het stadion met vele anderen. Weer feest in de metro, op de stations en onderweg naar het station. 90% mannen dus op elke hoek en tegen elke muur stonden ze als honden te 'pissen'. Altijd classy!

De wedstrijd hoef ik natuurlijk niet veel over te vertellen, de uitslag kent iedereen. Maar hoe mooi is het dat Ajax in de finale heeft gestaan en zo ver is gekomen? Het liefst willen we allemaal dat Ajax altijd wint... maar hoe mooi is het dat nu uitgerekend Manchester na alle vreselijke drama dat zich daar heeft plaatsgevonden deze league mocht winnen en ook met iets moois naar huis mocht?

Na de wedstrijd moesten we ons al snel haasten naar de bus om naar de luchthaven gebracht te worden. We vlogen namelijk om 02.00 uur terug naar Amsterdam. De busreis terug was stil. Waar het op de heenreis zo gezellig was, was het op de terugreis een drama. Mensen huilden nog net niet.... De vlucht terug was vermoeiend, iedereen was dood op dus ook die vlucht was heel rustig en stil.

Eenmaal terug in Landsmeer ben ik gelijk naar bed gegaan en heb ik 3 uurtjes geslapen. Het was namelijk bloedheet, we gingen BBQ-en (Hemelvaartsdag) en vlogen de volgende dag weer naar Kopenhagen door. Een lang geleden geplande stedentrip naar deze mooie stad (weer in Scandinavië) stond voor de boeg.

Vrijdagochtend 26 mei vlogen wij naar Kopenhagen. IK was nog nooit (tot Stockholm) in Scandinavië geweest dus was eigenlijk wel heel benieuwd. Vooraf had ik al gehoord dat Denemarken een dure stad is. Dit merkte ik al bij het boeken van het hotel. Een vrij simpel hotel, in het centrum. EUR 660,- voor 2 nachten.

Die vrijdag waren we alweer voor de derde keer op Schiphol in 2 dagen, alsof ik er woon! De aanslag in Manchester was toen nog heel vers waardoor ik toch merk dat mensen zich anders gedragen. Iedereen is alerter en oplettender. Bang kan ik zelfs zeggen. Bang dat hun hetzelfde lot te wachten staat... Ik ben zelf niet zo snel bang maar ook ik merkte dat ik meer om mij heen keek voor ongewone activiteiten dan normaal. In feite kan iedereen een terrorist zijn. Schijnbaar lijk ik zelfs op een terrorist, want ik word er altijd uitgepikt op Schiphol. Bij elke reis word ik gestript, gefouilleerd, gescand en wordt alles onderzocht....

De vlucht naar Kopenhagen was kort en mooi. Er was geen bewolking. Of we vlogen gewoon zo laag dat we de wolken niet haalden. Ik heb de hele vlucht de kustlijn en water gezien, heel mooi. Natuurlijk ook een aantal foto's gemaakt net als Brian onderweg naar Stockholm.

In Kopenhagen was het prachtig weer. Felblauwe lucht en volop zon. We hebben onze spullen in
het (overdreven dure) hotel gezet en zijn de stad in gegaan. Slenteren en wandelen is vermoeiend dus zijn we naar de welbekende 'Nyhavn' gelopen. In deze haven vind je de gekleurde huisjes. Daar zijn we op een boot gestapt zijn om meer van Kopenhagen te zien vanaf het water. Belangrijker nog: zittend - dus je wordt er niet moe van!

Ook de Zeermeermin is ons niet ontgaan. Dit moet het boegbeeld van Kopenhagen zijn. Totaal niet indrukwekkend maar het is wel echt hetgeen dat Denemarken kenmerkt. Schijnbaar hadden ze niks beters dan dit. Mensen deden hun best op de zeemeermin (liggend op rotsen in de zee) te klimmen en al "zoenend" met de nogal mannelijk ogende zeemeermin op de foto te gaan. #thestupidityofthehumanrace

We hadden Kopenhagen te voet getrotseerd, te boot en de volgende dag was het tijd om ook vanaf de fiets deze stad te bekijken. Het was behoorlijk warm, dus in de ochtend zijn we naar Slot Rosenborg gegaan (beetje historisch doen). Hier mocht ik een kijkje nemen in de schatkamer en heb ik alvast iets uitgekozen voor mijn 30e verjaardag. Van het slot zijn we doorgefietst naar een mooie kerk en vanuit daar was het wel genoeg met alle culturele en historische monumenten. Op naar de grootste beachclub van Europa, genaamd Halvandet. Lekker op een dek gelegen waar we de één na de ander zagen bungeejumpen. Ik denk dat ik het voor 10.000 euro nog steeds niet zou doen...

We hebben die dag afgesloten in Tivoli, een pretpark middenin het centrum. Niet helemaal mijn ding, maar wel leuk om rond te lopen. Vooral voor kleine kinderen die van huilen, krijsen en schreeuwen houden en lopen te stuiteren na hun achtste suikerspin.

Onze laatste dag, zondag, zijn we gaan winkelen. Het was wat meer bewolkt en we hadden nog niet genoeg gekocht. Een stedentrip zonder kopen is geen stedentrip (aldus Baps Keverkamp hahaha!) Mijn moeder verliet deze mooie stad met 17 tassen vol kleding, schoenen en een outfit voor haar verjaardag.

Al met al was deze stedentrip leuk, maar bij lange na niet de leukste van Europa. Tot nu toe staan Wenen & Rome voor mij nog steeds op een gedeelde eerste plek.

Een tip voor alle reizigers die naar Kopenhagen gaan: 2 volle dagen is meer dan genoeg.

De volgende trip is alweer geboekt.
Dubai & Bali... see you soon! XOXO

Nathalie




  • 01 Juni 2017 - 14:46

    Annemieke:

    Wat een toffe week is het voor jou geweest! En ik deel je mening over Kopenhagen zeker, haalt het zeker niet bij Rome. DUBAI & BALI??? HALLOOO wist ik niet, jaloers! xxx

  • 01 Juni 2017 - 16:09

    Pauine:

    Altijd zo heerlijk om je reisverhalen te lezen. Heerlijk dat de volgende reis alweer is geboekt. Ik kijk alweer uit naar je volgende reisverslag! X

  • 02 Juni 2017 - 11:30

    Manon:

    Hihi! Weer leuk geschreven lief. Aftellen voor je volgende trip kan beginnen!! xx

  • 02 Juni 2017 - 11:55

    Elise:

    He schat! Nou ondanks alles kun je ze maar mooi weer afvinken!
    Volgende trip vet hoor!!
    xxx

  • 03 Juni 2017 - 11:06

    Rianne:

    Opnieuw met heel veel plezier gelezen! Liefs vanuit het bijzondere maar prachtige Marrakech XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Nathalie Hagenstein, geboren in Amsterdam. Augustus 1987. Afgestudeerd HBO Communicatie. Vorige werkgever: Reed Elsevier Huidige werkgever: New Sales Company - A Marketing Media Agency Functie: Sales Manager Hobby: fotografie - check out KISS MY CAM Gestart met de blog tijdens mijn eerste vrijwilligerswerkreis naar Sri Lanka. Aan deze reis bezoeken aan Thailand, Kuala Lumpur en de Malediven vastgeplakt, daarna de smaak te pakken gekregen en Java, Bali, Lombok, Dubai, Mexico, Curaçao en steden als Praag, Wenen, Lissabon, Madrid, Rhodos, Kopenhagen, Istanbul, Lissabon, Sevilla, Valencia, Boedapest en Rome bezocht sindsdien. Voor die tijd al twee mooie reizen door de VS gemaakt en steden als Miami, New York, Las Vegas, LA en San Francisco gezien. Favo reisquote van de profeet Mohammed: "Dont tell me how educated you are.... tell me how much you have travelled"

Actief sinds 02 Maart 2015
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 150647

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2023 - 15 Oktober 2023

Kuala Lumpur, Maleisië

11 September 2023 - 12 Augustus 2023

Santorini

26 Mei 2022 - 28 Mei 2022

Hamburg

12 Juli 2021 - 18 Juli 2021

Ibiza

11 Augustus 2020 - 20 Augustus 2020

Griekenland: Thessaloniki

02 April 2020 - 13 April 2020

Krakau

07 Februari 2020 - 10 Februari 2020

Boedapest

28 Augustus 2019 - 01 September 2019

Valencia

20 Mei 2019 - 24 Mei 2019

Sevilla

03 Januari 2019 - 28 Januari 2019

Curaçao

20 September 2018 - 23 September 2018

Lissabon

14 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Mexico

31 Mei 2018 - 04 Juni 2018

Rhodos

24 Augustus 2017 - 07 September 2017

Bali, Indonesie

19 Augustus 2017 - 23 Augustus 2017

Dubai

26 Mei 2017 - 28 Mei 2017

Kopenhagen

20 Januari 2017 - 23 Januari 2017

Praag

24 Juni 2016 - 16 Juli 2016

Indonesie 2016

10 Maart 2016 - 14 Maart 2016

Istanbul

05 Februari 2016 - 07 Februari 2016

Wenen

30 Oktober 2015 - 01 November 2015

Madrid

17 Augustus 2015 - 30 Augustus 2015

Curacao

12 Juni 2015 - 15 Juni 2015

Rome

11 Mei 2015 - 18 Mei 2015

Malediven

14 Maart 2015 - 11 Mei 2015

Sri Lanka

21 April 2015 - 27 April 2015

Krabi, Thailand

20 April 2015 - 21 April 2015

Kuala Lumpur, Malaysia.

Landen bezocht: