Aku Cinta!! Oftewel 'I love it!' - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu Aku Cinta!! Oftewel 'I love it!' - Reisverslag uit Seminyak, Indonesië van Nathalie Hagenstein - WaarBenJij.nu

Aku Cinta!! Oftewel 'I love it!'

Door: Nathalie Hagenstein

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

06 Juli 2016 | Indonesië, Seminyak

De eerste binnenlandse vlucht zit erop. We zijn van Bandung naar het veelbelovende Yogyakarta, ook wel Yogya genoemd, gevlogen. De eerste 4 dagen hebben we opgeteld waarschijnlijk 2,5 daarvan in de auto of trein doorgebracht dus vliegen leek ons nu de beste optie. In ieder geval de betere optie dan 9 uur trein met als toilet een gat in de grond = Sri Lanka Trauma!

Het verkeer in Yogya is een stuk beter dan in Jakarta en Bandung. Je komt sneller aan op je bestemming omdat het verkeer hier ook daadwerkelijk rijdt. Het is ook een stuk warmer/drukkender dan in de andere steden.

Dit is ons eerste hotel dat zich direct naast een Moskee bevindt dus het oproep voor het gebed krijgen we 5 keer per dag mee. Waar de oproep in andere Islamitische landen 1 a 2 minuten duurt, duurt het hier in Yogya 13 tot 17 minuten. Vakantiegevoel? Zeker! Alleen niet om 05.00 uur in de ochtend. Hihi.

Vanuit Yogyakarta kun je gemakkelijk de Borobudur en de Prambanan bezoeken. De Borobudur, 's werelds allergrootste Boeddhistische tempel, was het allereerste wat ik wilde bezoeken vanuit Yogya. Deze staat op de UNESCO werelderfgoed lijst. Als je eenmaal helemaal op de top van de Borobudur bent heb je een prachtig uitzicht. Heel groen en tropisch, net alsof je je in een scene van Jurassic Park bevindt en een T-Rex je elk moment kan pakken.

Ook de Gunung Merapi (berg van vuur of vulkaan) was indrukwekkend. Deze vulkaan is een van de 16 meest gevaarlijke vulkanen ter wereld en nog steeds zeer actief. Met een jeep zijn we offroad gegaan om zo te zien wat de vulkaan, die als laatst is uitgebarsten in maart 2014, teweeg heeft gebracht. Toen de vulkaan uitbarstte is een echtpaar naar de bunker gerend. Doordat de lava die over de bunker heen liep zo heet was, is het echtpaar alsnog verbrand door de hitte. Ze zijn dood gevonden in de badkamer van de bunker waar ze waarschijnlijk zichzelf levende probeerden te houden met water. Tragisch he?!

Nog een UNESCO werelderfgoed stuk is de Prambanan. Dit is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesie. Hindoe tempels vind ik altijd heel interessant om te bezoeken. In dit geloof bestaan meerdere goden. Deze goden doen allemaal iets voor je. In de Prambanan tempels zitten onder andere Shiva, Vishnu en Brama. Brama heeft ons op de wereld gezet, Vishnu is je beschermer en Shiva vernietigt alles wat slecht voor je is. Ik hoop dat Shiva wat extra kilo's voor mij wil vernietigen zodat ik slank op Nederlandse bodem terug kom en niet Gundut = bollie.

Op onze tweede dag in Yogya zijn we met een Becak op pad geweest. Dat zijn lokale fiets taxi's, ontworpen op basis van de kontjes van de Indonesische bevolking. Niet op die van mij en mijn moeder... En zekerrrr niet op die van mij. We hebben het paleis en het waterpaleis waar Sultan Hamengku Buwono heeft gewoond gezien en zijn door woonwijken gelopen om zo een betere indruk te krijgen van hoe men hier woont.
In deze woonwijk hebben we gezien hoe Wajang poppen gemaakt worden en wat de betekenis van verschillende kleuren zijn. Goud is wijs, eerlijk en loyaal. Rood is liefde, groen is hoop en vruchtbaarheid, blauw is controle en geel is balans.

We zijn hierna met onze Wajang pop doorgelopen naar Heiho Kopi Luwak. Hier heb ik niet alleen de bunzing achtige kat vastgehouden maar ook Kopi Luwak gedronken! Ondanks dat ik geen koffie lust was het best lekker met heel veel melk en suiker. Het smaakt niet naar bunzingpoep. Wij wilden heel graag een weeshuis bezoeken in Indonesie maar wisten niet goed waar we moesten beginnen. De eigenaar van Heiho Kopi Luwak, Heiho, je spreekt het uit als Heeyhoo (sneeuwwitje en de 7 dwergen), wist wel een Panti Asuhan (weeshuis) waar we naartoe konden. Hij en zijn collega Ajeng, een heel lief en spontaan meisje, boden aan om de hele dag met ons op pad te gaan om benodigdheden en cadeautjes in te slaan voor de kids in het weeshuis. Drie uur verder gingen we bepakt en bezakt naar Panti Asuhan 'Anak Balita'. Er liepen daar 14 kleutertjes rond. Een voor een liever dan lief. Ik zag mezelf al terug gaan naar Nederland met 14 kinderen en 1 baby van 3 maanden oud.

De kindjes moesten een treintje vormen en langs ons lopen zodat we ze 1 voor 1 een cadeautje konden overhandigen. Een van de meisjes, jaar of 4, kreeg van mij een pyjama van Masha (een of andere beer). Ik had hier zelf nog nooit van gehoord maar zij kende het schijnbaar wel. Ze keek naar de pyjama, lachte, keek toen naar mij, lachte, keek toen weer naar de pyjama met een BIG SMILE op haar gezicht en riep Aku cintaaaaaaaaa!!!! (I LOVE IT!). Toen rende ze naar haar vriendinnetje en zaten ze samen op de grond over hun pyjama's te kletsen. Reality check!!
Dit was tot nu toe de allermooiste (en zwaarste want lig elke avond even te huilen in mn bed) ervaring in Indonesie. Deze kindjes hier zijn zo dankbaar en happy...

We hebben ook een vriendje gemaakt in het weeshuis, Daman. Hij lijkt een beetje op een kleine boeddha. Hij schreeuwde eerst tegen ons dat we niet te dicht bij zijn "zusje" (de baby van 3 maanden) in de buurt mochten komen maar aan het einde van de dag gooide hij de auto deur dicht toen wij van plan waren om weg te gaan, want we mochten NIET weg!

Na drie geweldige dagen in Yogya gingen we verder naar het bloedhete Semarang. Wat een niets zeggende stad. Ik wilde hier persee heen omdat mijn vader hier geboren is. Nou.... Ik had beter met mn ass in Dubai of een van de andere nietszeggende, cultuurloze emiraten kunnen zitten. De mensen in Indonesie zijn overal lief. Meer dan lief zelfs..... Geweldig!!!! Behalve in Semarang.

Ook hier zijn we naar een weeshuis geweest. Mijn opa is zelf wees geweest en heeft in Semarang in een weeshuis gezeten. Jammer genoeg was het exacte weeshuis waar mijn opa heeft gezeten niet bekend bij de lokale bevolking, maar elk weeshuis kan hier hulp gebruiken dus hebben we een andere uitgekozen. Eentje waar 62 kinderen zaten. We hebben tandenborstels, tandpasta, shampoo, douchegel, zeep, kleding, snoep en lekkernij, speelgoed en schriften voor ze kunnen kopen. Mede dankzij de donatie van Sarah en Joel & Naomi, waarvoor enorm bedankt, konden we een hele kar vol benodigdheden brengen. Toppers!

Onze Semarang trip hebben we afgesloten met een spa behandeling. Het kost hier allemaal niks dus dubbel genieten!

Tussenstand scores =
Jakarta: 7,5
Bogor: 7
Puncak Pass: 7
Stadje waar we in de modder vast zaten: 4
Bandung: 6
Yogyakarta: 8,5
Semarang: 6 (zo hoog vanwege de goeie SPA!)

Gister zijn we op Bali aangekomen waar we ons volgende avontuur gaan beleven. Dit avontuur heet; RUST! Hierover volgt waarschijnlijk een blog over meditatie en rust, zon, zee, strand en vooral veel MAKAN (eten!)

Liefs vanuit Seminyak, Bali!
Nathalie

• 06 Juli 2016 - 15:43

Dettie:

Ach jee het weeshuis. Ja zo zielig maar geweldig dat je geweest bent.laatst weekje een Naat vakantie. Rust en ..........................
    Veel plezier. Laat baps ook eens een stukje schrijven

• 06 Juli 2016 - 17:07

Annemieke:

Hoe mooi om te zien hoe blij de kids ermee zijn! Vind die foto van jullie op die Jeep ook heel tof. Lekker genieten nu in Bali! x

• 06 Juli 2016 - 21:22

Kris:

Topper ben je ook!! Wat zul je die kindjes blij hebben gemaakt. Echt geweldig met de kleine dingen waar zij al helemaal gelukkig mee zijn.

Geniet lekker van je rust in Bali!!

Dikke kus!

• 06 Juli 2016 - 23:08

Maouassif:

Prachtige foto's en geweldig dat je tijdens je vakantie denkt aan de wees kindjes.
    Daarom ben je ook zo ❤️❤️❤️❤️

• 07 Juli 2016 - 00:56

Mar:

Heerlijk maak gewoon een wereldreis mee maar dan alleen in Indonesië.
    Leuke foto's! Hoop dat je gaat genieten op Bali verdien je wel want je hebt Eem hart van goud

• 07 Juli 2016 - 00:57

Mar:

Oja kom niet in me buurt met je poep koffie!!!

• 07 Juli 2016 - 06:29

Ron:

Ach perut kendud schijnt een statussymbool te zijn.
    Je pa heeft er een. :-)

• 07 Juli 2016 - 11:57

Merel:

Wat een leuke foto's! Nu lekker ontspannen in Bali, geniet ervan:-)

• 10 Juli 2016 - 22:34

Ouafae:

Hoe leuk dat jullie naar het weeshuis zijn geweest. Wat zullen de kindjes ontzettend blij geweest zijn met alle cadeautjes!
    Jullie zijn echt toppers!!

En nu even alles laten bezinken en rust! Geniet ervan!!

• 13 Juli 2016 - 12:09

William Hagenstein:

Al heb je geen tijd om het te lezen maar je leest het helemaal uit lieverd xx